20 kwietnia w Bielsku- Białej odbył się finał VIII Festiwalu Książki organizowanego przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM”, Akademię Techniczno- Humanistyczną w Bielsku-Białej oraz Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką. Jest to największa impreza czytelnicza na Podbeskidziu. Warto podkreślić, iż nasza szkoła już drugi raz z rzędu zakwalifikowała się do finału tego konkursu.
Szkołę reprezentowały uczennice z klas V: Anna Gałosz, Katarzyna Gałuszka, Anna Górka, Anna Kaczmarczyk, Iga Kowalczyk oraz Julia Łysek. Ich festiwalowym opiekunem był lew Aslan z Narnii. Okazał się bardzo uczynny i pomocny. Piątoklasiści rywalizowali z uczniami siedmiu szkół podstawowych w kilku konkurencjach, a motywem przewodnim tegorocznej edycji była ,,Akademia pana Kleksa”. Każda drużyna zaprezentowała także krótką inscenizację dzieła literackiego. Reprezentanci naszej szkoły z przedstawieniem pt. ,,Bajeczki z morałem” zajęli III miejsce.
Uczniowie wzięli też udział w zajęciach dydaktycznych i warsztatach związanych z historią pisma, przygotowanych i prowadzonych przez pracowników Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Bielsku-Białej i studentów oraz wykładowców ATH w Bielsku-Białej.
Każde dziecko biorące udział w Festiwalu otrzymało książkę – w prezencie od sponsora Festiwalu Wydawnictwa Znak z Krakowa- oraz dostało pamiątkowy dyplom.
Zachęcamy do obejrzenia zdjęć pod adresem:Opiekunowie- Mirella Jura i Grażyna Janosz
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą.
Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Glenn Doman„ZDROWO, PYSZNIE I EKOLOGICZNIE” – czyli TYDZIEŃ NAUKI 2018
„Będzie zabawa, będzie się działo….” ..
16 kwietnia rozpoczął się w naszej szkole Tydzień Nauki 2018 obchodzony w tym roku pod hasłem „Zdrowo, pysznie i ekologicznie”. Podjęte działania mają na celu promowanie wśród dzieci zdrowego, aktywnego i ekologicznego życia.PONIEDZIAŁEK (16 KWIETNIA)
Pierwszy dzień Tygodnia Nauki 2018 już za nami.
Klasy młodsze wzięły udział w prelekcji „Zwierzęta naszych lasów”. Pracownik ZPKWŚ, pan Piotr Dziki, opowiadał o zwierzętach żyjących w naszej okolicy. Poznaliśmy różne ciekawostki o niedźwiedziu brunatnym, wilku, dziku, rysiu, jeleniu, sarnie, borsuku, lisie i wiewiórce. Zobaczyliśmy na zdjęciach ich tropy oraz oglądaliśmy nagrania tych zwierząt z kamer leśnych. Pan przypomniał o odpowiednim zachowaniu się w razie spotkania z leśnymi zwierzętami.
Klasy starsze wysłuchały wykładu na temat smogu. Prelegent przedstawił podstawowe informacje na temat powstawania smogu. Dodatkowo zostały przekazane informacje, w jaki sposób oddychanie zanieczyszczonym powietrzem wpływa na nasze zdrowie. W czasie, gdy normy dotyczące pyłu zawieszonego w powietrzu są przekroczone, bieganie na świeżym powietrzu, czy też spacery nie są, wbrew powszechnej opinii zdrowe. Pan Piotr Dziki pokazał w jaki sposób my, osobiście możemy wpływać na jakość powietrza w miejscu gdzie mieszkamy.
Na dużej przerwie aktywni z p. Iwoną Niedzielą modelowali swoje fit sylwetki przy dźwiękach zumby.WTOREK (17 KWIETNIA)
Warto obejrzeć wystawy towarzyszące obchodom Tygodnia Nauki. W szkolnej bibliotece można zapoznać się ze zbiorem książek na temat zdrowego stylu życia. Wystawa została przygotowana przez p. Mirelę Jurę.
Tam też znajdziemy przestrzenną piramidę żywienia przygotowaną przez uczniów klasy 6a w ramach projektu „Trzymaj formę”.
Na szkolnych korytarzach można podziwiać prace uczniów klas 4-7 wykonane pod hasłem „Ziemia naszym domem”. Gazetki ścienne zdobi także galeria prac w języku angielskim i polskim pod hasłem „Be healthy” i „Be healthy and fit”. Prace dzieci wykonały pod kierunkiem p. Anety Karasińskiej, p. Katarzyny Witkowskiej oraz p. Joanny Zątek.
Na dużej przerwie znowu modelowanie fit sylwetki – tym razem w czasie aerobiku z p. Mirellą Jura.
Na naukowy deser w tym dniu zaprosiła starszych uczniów p. Renata Bubała, która prezentowała kolorowe, dymiące, bąbelkujace szaleństwa w swojej chemicznej kuchni. Deser okazał sie prawdziwą UCZTĄ dla łaknących wiedzy młodych naukowców…ŚRODA (18 KWIETNIA)
W tym dniu odbyły się warsztaty profilaktyczne – „Dopalacze – substancje testowane na ludziach (czyli na Tobie)”. Były one prowadzone przez specjalistów terapii uzależnień – panią Monikę Pleszewską i pana Bogdana Krzaka, którzy na co dzień pracują w Fundacji Zapobiegania i Resocjalizacji Uzależnień „Nadzieja” w Bielsku-Białej. Celem warsztatów było ukazanie mechanizmu uzależnienia od substancji, wskazanie każdemu z uczestników pozytywnych form spędzania czasu oraz zaakcentowanie ich jako czynników chroniących od uzależnienia, obalenie mitów związanych z nowymi substancjami psychoaktywnymi i uświadomienie uczestnikom, że mogą podejmować decyzje (np. o niebraniu substancji). W warsztatach wzięły udział klasy V, VI i VII, za sfinansowanie tego przedsięwzięcia dziękujemy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Klasy młodsze zagościły w chemicznej kuchni p. Reni, która przywitała wszystkich białymi oparami zimnej mgły i miską bulgoczących baniek mydlanych. Nastepnie, jak prawdziwa szamanka nadawała dymne sygnały, wyczarowała gumowe jajko, dmuchała baloniki przy pomocy „suchego lodu”, barwiła białe kwiaty oraz zaprosiła odważnych do ugniatania cieczy nienewtonowskiej. Dziękujemy p. Reni za kolejny dzień fantastycznej „naukozabawy”.
Drugoklasiści, którzy w tym dniu ciągle mieli nieodsyt eksperymentowania, dociekali skąd bierze się prąd w gniazdku oraz udali się na poszukiwnie alternatywnych żródeł energii. Nie zabrakło im wody i słońca, ale wiatrowi musieli troszkę pomóc…
Klasa trzecia „c” zajęła się z p. Haliną zgłębianiem tajników techniki decoupage. Doskonale udało im się utrwalić serwetkowe kwiaty na desce. Efekty ich starań są naprawdę imponujące.
Na dużej przerwie najaktywniejsi oddali się energetycznej FIT zumbie z p. Iwoną.CZWARTEK (19 KWIETNIA)
Kolejny dzień Tygodnia Nauki zdominowały trzy wydarzenia: Dzień Ziemi, finał projektu „Trzymaj formę” i podsumowanie akcji charytatywnych.
Wrażeń artystycznych dostarczyła nam klasa 6b, która przygotowała apel z okazji Dnia Ziemi (obchodzony na całym świecie 22 kwietnia). Celem przedstawienia było promowanie wśród dzieci i młodzieży dbałości o środowisko przyrodnicze oraz uświadomienie jak kruchy jest ekosystem naszej planety. Występ klasy 6b ubogacił szkolny chórek pod kierunkiem pani Katarzyny Witkowskiej.
W drugim semestrze roku szkolnego uczniowie klas 6 realizowali projekt „Trzymaj formę”. Celem programu było kształtowanie prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję aktywności fizycznej i prawidłowego sposobu odżywiania się. Uczniowie opracowali i przeprowadzili ankiety wśród uczniów klas 1-3, 4-7 oraz wśród nauczycieli i pracowników szkoły. Następnie otrzymane wyniki zinterpretowali, aby zobrazować obecny stan wiedzy nas wszystkich na temat zdrowego stylu życia. Dwie grupy przygotowały reklamy (radiową i telewizyjną) promujące zdrowy styl życia. Uczniowie klas 6 podjęli się wykonania piramidy żywienia, stworzyli dla nas „żywą” piramidę i omówili zasady prawidłowego żywienia. W ramach projektu przeprowadzono szkolny konkurs „Zdrowo i pysznie”, którego celem było zebranie autorskich przepisów na smaczne i zdrowe dania. Autorzy najlepszych przepisów zostali nagrodzeni pięknymi książkami kucharskimi.
Pani Mirella Jura podsumowała kolejny rok prowadzonych w szkole akcji i zbiórek charytatywnych oraz ekologicznych. Najaktywniejsi „zbieracze” zostali nagrodzeni kwiatami dobroci, a wśród pozostałych uczestników akcji rozlosowano drobne upominki.PIĄTEK (20 KWIETNIA)
W tym dniu pan Przemysław Gąsiorek z Fabryki Kreatywności zaprosił wszystkich na pokaz edukacyjny „Zdrowe odżywianie – na jakie zdecydować się danie?” Miał on na celu wyjaśnić, jak powinno wyglądać nasze codzienne odżywianie oraz udzielić informacji zobrazowanych za pomocą eksperymentów, jakie substancje nam szkodzą, a jakie przyczyniają się do poprawy stanu zdrowia. W czasie pokazu dzieci dowiedziały się m.in.: jak przyrządzić jajko „na twardo” bez gotowania, dlaczego sól w nadmiarze szkodzi, co warto jeść, a czego powinniśmy unikać, jak poszukiwać witaminy C w produktach spożywczych, co lepsze mleko, czy cola i poznały przepis na naturalny doping dla młodych i tych nieco starszych mózgów. Zajęcia, na których gościliśmy „starszaków” z przedszkola, były niezwykle interesujące i pełne niespodzianek.
Dużą przerwę wszyscy aktywni spędzili z p. Mirella Jurą na aerobiku.PONIEDZIAŁEK (23 KWIETNIA)
W ostatnim dniu Tygodnia Nauki 2018 odbył się w naszej szkole EKOTEST – ogólnopolski konkursu wiedzy na temat ekologii i ochrony środowiska, którego celem jest promowanie postaw ekologicznych wśród uczniów oraz zwiększenie ich świadomości wobec współczesnych zagrożeń środowiska naturalnego. W konkursie wzięło udział 18 uczniów klas 4-7. Test był nie lada wyzwaniem, a wyniki konkursu poznamy dopiero 31 maja. Ufamy, że tegoroczny Tydzień Nauki był dla wszystkim wspaniałą zabawą i jednocześnie wielką podróżą w świat wiedzy i nauki.
Wszystkim działaniom towarzyszyły WYSTAWY:
– książek na temat zdrowego stylu życia – SZKOLNA BIBLIOTEKA
– prac plastycznych uczniów klas 4, 5 i 7 – „Ziemia naszym domem”
– prac plastycznych uczniów klas 6 pod hasłem „Be healthy”, które dzieci wykonały na zajęciach techniki i plastyki w ramach realizacji projektu „Trzymaj formę”.Finału na „Narodowym” w Warszawie niestety nie będzie, ale i tak duże gratulacje i uznanie dla chłopaków, którzy dzielnie reprezentowali barwy Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Porąbce na Stadionie Śląskim w Chorzowie.
W Finale Wojewódzkim XVIII Turnieju Piłki Nożnej „Z PODWÓRKA NA STADION O PUCHAR TYMBARKU”, w kategorii U – 12 udział wzięło blisko 30 drużyn, z których większość to profesjonalne kluby piłkarskie oraz Szkoły Mistrzostwa Sportowego. Nasza drużyna w grupie zmierzyła się z SP Bobrowniki – wygrywając 3:2, z SMS -em Żywiec – przegrywając 0:5 oraz Wielowsią – przegrywając 0:1, co ostatecznie zaważyło o utracie szansy na wyjście z grupy.
Turniej zorganizowano bardzo profesjonalnie, każda z drużyn miała okazję rozegrać co najmniej jeden mecz na głównej płycie nowo otwartego Stadionu Śląskiego, który robi olbrzymie wrażenie. Wszystkim uczestnikom organizator zapewnił ciepły posiłek oraz wiele upominków łącznie z pucharem i medalami.
Mimo, że drużyna nie zakwalifikowała się do fazy pucharowej, wracała pełna wrażeń i optymizmu, a co najważniejsze naładowana energią do dalszej pracy i treningów.
Skład drużyny: Filip Prochot, Mateusz Sopiak, Jakub Dendys, Maksymilian Ryłko, Dawid Krysta, Maciej Pszczółka, Michał Główka, Maciej Stanclik, Filip Bizoń.W sobotę 28.04.2018 r. rozpoczęliśmy sezon turystyczny w naszej sekcji UKS „Mllenium.” Na rozgrzewkę postanowiliśmy powtórnie zdobyć szczyt Magurki , położony na wysokości 909m.n.p.m. Naszym przewodnikiem była pani Ola Droździk wraz ze swoimi pieskami: Czajką, Pumą i Myszą. Obecność czworonogów w zespole sprawiała, że szło się nam bardzo raźno. W trakcie wędrówki pani Ola zaprezentowała umiejętności piesków, które szukały naszych kolegów ukrytych w lesie. Chociaż niektórym z nas buty otarły pięty w dobrym tempie dotarliśmy do schroniska na Magurce. Zadowoleni kupiliśmy pamiątki, podbiliśmy książeczki turystyczne, obejrzeliśmy też piękną panoramę gór Beskidu Małego i Śląskiego. Droga powrotna minęła nam bardzo szybko i nie wiadomo kiedy znaleźliśmy się w miejscu wyjścia. Zweryfikowaliśmy książeczki turystyki pieszej, w których przybyło nam 11 punktów do zdobycia odznaki „Małego Wędrowniczka”, a niektórym następnego stopnia – „Wytrwałego Wędrowniczka”.
W poniedziałek 16 kwietnia rozegrany został w Czechowicach Dziedzicach „Ćwierćfinał Województwa Śląskiego w mini siatkówce” w kategori chłopców i dziewcząt. Drużyna chłopców z SP1 w Porąbce zmierzyła się z mistrzem miasta Bielska-Białej (SP nr 26) oraz z mistrzem powiatu żywieckiego (SP Cisiec). W obu meczach nasza drużyna okazała się bezkonkurencyjna, wygrywając wszystko bez straty seta. Wygrana w turnieju pozwoliła na awans do półfinału województwa śląskiego, który zostanie rozegrany w Wodzisławiu Śląskim.
Wielkie gratulacje oraz słowa uznania dla zawodników i trenerów p. Mirosława Walusiaka i Wojciecha Gąsiorka, a także wspierających naszą drużynę kibiców wraz z przewodniczącą Rady Rodziców p. Agnieszką Sopiak.Skład drużyny: Kamil Bąk, Konrad Budny, Dawid Krysta, Michał Mleczko, Jakub Błasiak, Mateusz Sopiak, Maciej Pszczółka, Maksymilian Spiesz, Piotr Pszczółka i Maksymilian Ryłko.
Spektakularny sukces sportowy Szkoły Podstawowej nr 1 im. M.Kopernika w Porąbce w finale powiatu bielskiego w Mini Piłce Siatkowej w Czechowicach.
Chłopcy wywalczyli 1 miejsce i awansowali do 1/4 finału województwa Śląskiego, gdzie zmierzą się z mistrzami powiatu żywieckiego i miasta Bielsko-Biała.
Skład drużyny: Kamil Bąk, Konrad Budny, Dawid Krysta, Michał Mleczko, Jakub Błasiak, Mateusz Sopiak, Maciej Pszczółka, Maksymilian Spiesz, Szymon Wysocki.
Dziewczęta po zaciętym tie-breaku uległy dyżynie z Czechowic-Dziedzic i zdobyły srebro.
Skład drużyny: Emilia Zielińska, Angelika Pasymowska, Oliwia Pszczółka, Natalia Borgosz, Natalia Potępa, Kinga Chwierut, Anna Gałosz, Anna Gryboś, Julia Łysek, Jagoda Czopek.
BRAWO! Gratulacje dla zawodników, zawodniczek i trenerów – p. Wojciecha Gąsiorka i Mirosława Walusiaka.Za pieniądze pozyskane z Ministerstwa Edukacji Narodowej w r.szk. 2017/18 zakupiliśmy wyposażenie gabinetu higienistki szkolnej: biurko medyczne, szafkę kartotekową, ciśnieniomierz mechaniczny KDZ-3, z kompletem mankietów dziecięcych i słuchawką pediatryczną, tablice Ishihary dla dzieci oraz Przenośne Zestawy Pierwszej Pomocy. Łączna kwota na wyposażenie to 3 295,81.
Zadania, jakie stoją przed szkolnymi higienistkami, w ciągu ostatnich lat diametralnie się zmieniły. Środek ciężkości przeniesiony został z leczenia i udzielania doraźnej pomocy uczniom, którzy źle się czują, na naukę odpowiednich postaw prozdrowotnych. Pielęgniarka szkolna przypomina dziś nauczyciela, który powinien przekazywać swoim podopiecznym informacje, co do stylu życia i konsekwencji, jakie niesie na przyszłość – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Wyposażenie gabinetów higienistek szkolnych
w nowoczesny sprzęt ułatwi pracę w trudnych szkolnych warunkach.W ramach Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 –„Aktywna tablica”nasza szkołazostała wyposażonaw nowoczesne pomoce dydaktyczne. Całkowita wartość zadania dla szkoły wyniosła w sumie 17,5 tys. zł (wsparcie finansowe 14 tys. zł + wkład własny 3,5 tys. zł). Zakupiono interaktywny monitor dotykowy o przekątnej ekranu 55 cali ultra HD, tablicę interaktywna o przekątnej 80 cali oraz urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku”.
W ramach programu kadra i uczniowie naszej szkoły szkolą się w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia i uczenia się. W celu poszukiwania bardziej innowacyjnych i skutecznych metod nauczania, w szkole został powołany zespół ds. TIK, który wspiera organizację pracy szkoły z wykorzystaniem TIK oraz odpowiada za bieżące wsparcie i szkolenia w zakresie planowania nauczania i strategii dotyczących zmiany metod i technik nauczania na aktywizujące. Idąc z duchem czasu, rolą nauczyciela nie jest prezentowanie wiedzy w formie wykładu, a bycie doradcą, przewodnikiem, który wskazuje jak i gdzie poszukiwać informacji. Stąd istotną częścią naszych działań jest rozwijanie w uczniach myślenia komputacyjnego i samodzielności w uczeniu się, przedstawienie przykładów wykorzystania internetu jako dostępnego dla wszystkich źródła wiedzy, wskazanie uczniom możliwości uczenia się w każdym miejscu (nie tylko w warunkach szkolnych) oraz włączenie działań edukacyjnych ponad fizyczną przestrzeń szkoły (praca projektowa, zarządzanie danymi na żywo, w chmurze).
Z pomocą nowoczesnych pomocy dydaktycznych możliwe jest tworzenie na lekcjach środowiska sprzyjającego uczniu się, kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów. Wprowadzenie do zajęć atrakcyjnych dla uczniów bodźców, na przykład: wyświetlanie materiałów audiowizualnych, stron internetowych, blogów, podcastów, dowolnych plików komputerowych i prezentacji pomaga uczniom w zrozumieniu, tego, czego się uczą. Żyją również podręczniki, którym towarzyszą specjalne wersje na tablicę i monitor interaktywny. Przewagą interaktywnych urządzeń jest możliwość zaznaczania, podkreślania, czy oznaczania obiektów pojawiających się na ekranie, co aktywizuje wszystkich uczniów, sprawia, że odważnie i chętnie podejmują oni wyzwania, a szkołę czyni bardziej inspirującą.
Dostęp do dobrze wyposażonej pracowni umożliwia uczniom rozwijanie swoich zainteresowań, gwarantuje dostęp do wiedzy i pozwala rozwijać umiejętności.
Pomoce dydaktyczne zakupione w ramach programu są cennym narzędziem aktywizującym uczniów do uczestnictwa w zajęciach, a promowanie szerokiego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych i współpracy między nauczycielami w tym zakresie przyczynia się do rozwijania kompetencji uczniów, wzmacnia kompetencje zawodowe nauczycieli, a w efekcie poprawia jakość kształcenia.
O kilku lat „Program dla szkół” promuje wśród dzieci zdrową dietę bogatą w owoce, warzywa i mleko poprzez finansowanie:
– dostaw owoców i warzyw oraz mleka, jogurtów i serków,
– wspierających działań edukacyjnych,
– określonych kosztów związanych m.in. z promocją, monitoringiem i oceną.
W ramach programu dzieci otrzymują świeże owoce i warzywa i mleko spożywcze.
Działania edukacyjne programu obejmują aktywności mające za zadanie m.in.:
– edukowanie na temat zdrowych nawyków żywieniowych oraz właściwej diety, bogatej w owoce i warzywa oraz mleko,
– przybliżenie dzieciom tematyki związanej z rolnictwem, w tym zapoznanie ich z różnorodnymi produktami i ich pochodzeniem.