Dodano: 28 maja 2022

Jura Krakowsko-Częstochowska słynie głównie z imponujących średniowiecznych zamków i ruin znajdujących się na Szlaku Orlich Gniazd. 27 maja 2022r. uczniowie klas 2a, 3a i 3b  mieli przyjemność podziwiać ten ciekawy region, który jest jednym z najpiękniejszych turystycznie regionów w Polsce. Spacerowali szlakami, podziwiając przepiękną architekturę i jej pozostałości, a także cudowną przyrodę z niezwykłymi ostańcami w roli głównej. Przemierzyli szlaki Ojcowskiego Parku Narodowego, zwiedzili zamek w Pieskowej Skale, zamek Ogrodzieniec, zamek w Ojcowie i wiele innych, ciekawych miejsc. Wyjazd został w 80% dofinansowany ze środków MEiN  w ramach projektu “Poznaj Polskę”, 20% to wkład uczestników wycieczki.

Gdy znaleźliśmy się na terenie Ojcowskiego Parku Narodowego, wyznaczonym szlakiem udaliśmy się do Groty Łokietka, nazywanej też Jaskinią Królewską bądź Czajowską (długość 320m, głębokość 7m, wysokość otworu 453m). Jest to jedna z najbardziej znanych polskich jaskiń, co związane jest z legendą według której w niej to miał ukrywać się przyszły król Polski Władysław Łokietek.

W Dolinie Prądnika podziwialiśmy skalny krajobraz, minęliśmy Bramą Krakowską, napiliśmy się wody ze źródełka miłości i zjedliśmy na obiad w Piwnicy pod Nietoperzem (na szczęście danie główne nie miało nic wspólnego z nazwą reatauracji).

Chmury ciemniały więc spacer doliną nabierał tempa, minęliśmy gospodarstwo z hodowlą pstrąga i w kroplach deszczu wspinaliśmy się do Zamku w Ojcowie – położonego na Złotej Górze Z zamku wzniesionego przez Kazimierza Wielkiego w XIV wieku dzisiaj pozostała jedynie brama, wieża, wybrakowane resztki murów obronnych oraz studnia.

Kolejny na naszej trasie był Zamek w Pieskowej Skale – prawdziwa perełka na Szlaku. W pierwotnej wersji zamek był budowlą gotycką, jednak od XVI wieku stał się prawdziwą renesansową rezydencją. Obecnie wewnątrz zamku znajduje się siedziba filii Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu. Z zamku ścieżka poprowadziła nas pod słynną Maczugę Herkulesa – najbardziej wyróżniający się ostaniec wapienny.

Na koniec zwiedziliśmy Zamek w Ogrodzieńcu – najpiękniejsze Orle Gniazdo pośród całego szlaku. Zamek (a właściwie jego ruiny) zasłużył sobie na to miano dzięki zapierającym dech w piersiach widokom skał wapiennych.

Mimo deszczu, który pojawił się w godzinach popołudniowych bawiliśmy się świetnie. Dziękujemy panu Sebastianowi Harężlakowi, który utrwalił te niezwykłe chwile na zdjęciach:)