Dodano: 10 marca 2020

„Bądź dobrej myśli, bo po co być złej”
Stanisław Lem

W dniach 2-6 marca w naszej szkole odbył się Szkolny Tydzień Profilaktyki pod hasłem „MYŚLĘ I DZIAŁAM POZYTYWNIE”. Dlaczego taki temat?? Pozytywne myślenie, pozytywne nastawianie do siebie, innych i życia pomaga w osiąganiu wyznaczonych celów, wydłuża życie i daje poczucie szczęścia. Jeśli myślimy pozytywnie, przyciągamy pozytywne doświadczenia oraz ludzi, którzy myślą podobnie jak my. Nawet gdy spotykamy kogoś, kto myśli negatywnie, jego pesymizm nie wpłynie na nas, jeśli jesteśmy pozytywnie nastawieni. Dzięki pozytywnej samoocenie i pozytywnym obrazie samego siebie, jesteśmy bardziej asertywni, mniej podatni na uzależnienia i złe wpływy otoczenia. Każdy dzień Tygodnia Profilaktyki dotyczył „czegoś” pozytywnego: poniedziałek – „Pozytywne myślenie”, wtorek – „Pozytywnie o sobie”, środa – „Pozytywne relacje – Pozytywnie dla innych”, czwartek – „Pozytywnie o emocjach”, piątek – „Pozytywnie dla siebie”.

Podczas minionego tygodnia nasza szkolna społeczność miała okazję zastanowić się nad swoimi mocnymi stronami, talentami, pozytywnie myśleć, spostrzegać i mówić o sobie. Na szkolnym korytarzu pojawiły się gazetki, „gadające ściany”, na których każdy mógł zapisać pozytywne myśli, miłe i pozytywne słowa dla siebie i osobie. Wychowawcy klas młodszych rozmawiali z uczniami nt mocnych stron, talentów, przeprowadzali ćwiczenia, który pozwalały dzieciom lepiej siebie poznać. Każdy z nas miał możliwość czerpać „pozytywną energię” z cytatów motywacyjnych, „złotych myśli” rozdawanych na karteczkach przez szkolnych wolontariuszy.

Ponadto uczniowie uczyli się jak w pozytywny sposób należy rozwiązywać konflikty oraz dowiedzieli się jakie umiejętności potrzebne są do nawiązywania kontaktów, relacji z innymi, poznali kroki dobrej komunikacji i kroki do dobrego rozwiązania problemu. Swoje relacje z innymi mogli sprawdzić i doskonalić podczas środowej „Aktywnej przerwy”, podczas której grali z kolegami w gry m.in. planszowe, karciane.

Jednym z motywatorów do działania są emocje, to one wpływają na to jak spostrzegamy siebie i innych, i to właśnie one są wykrywaczem tego co dla każdego z nas jest ważne, dlatego na szkolnym korytarzu pojawiły się plakaty z informacjami na ich temat. Uczniowie dowiedzieli się m. in., że każda emocja jest ważna, poznali sposoby, jak radzić sobie z nimi – szczególnie ze złością. Młodsi uczniowie zostali zaproszeni podczas przerw do stoiska interaktywnego – „Pozytywnie o emocjach”, gdzie rozwiązywali zagadki, rebusy łamigłówki dotyczące emocji. Dzieci uczęszczające na świetlicę szkolną oglądały film pt.: „W głowie się nie mieści”, podczas, którego mogły „zajrzeć” do głowy Riley i dowiedzieć się po co nam emocje, i dlaczego to takie ważne, żebyśmy mieli ich świadomość, potrafili je nazywać i postępowali w zgodzie z nimi.

Na zakończenie Tygodnia szkolni wolontariusze przypominali (rozdawali żółte karteczki „przypominajki”) uczniom, nauczycielom, rodzicom, aby w tym dniu zrobić coś miłego dla siebie. Na drzwiach wejściowych pojawiła się „podpowiedź” z propozycjami co miłego można dla siebie zrobić.

Uczniowie starszych klas również intensywnie pracowali nad relacjami z rówieśnikami w „realu” oraz uczyli się mądrego korzystania z wolnego czasu. Klasy 4, 5 i 6 wzięły udział w warsztatach „Nowe media – najlepsze wynalazki współczesności czy złodzieje czasu”. Razem z prowadzącymi Panią Moniką i Panem Bogdanem – terapeutami z Fundacji „Nadzieja” zastanawiali się jakie potrzeby człowieka – młodego człowieka zaspakaja Internet i w jaki sposób można te potrzeby zrealizować w życiu „realnym” bez korzystania z telefonu, komputera, Internetu… Natomiast w piątek uczniowie klas 6,7 i 8 wzięli udział w prelekcji przeprowadzonej przez byłego funkcjonariusza policji Pana Sebastiana Harężlaka na temat cyberbulyinngu (ceberprzemocy) i konsekwencji prawnych nieletnich.

Podczas całego Tygodnia w ramach realizacji tematyki „Pozytywnie dla innych” trwała akcja „Marzycielska Poczta. Napisz list do chorego dziecka”, podczas której dzieci wykonywały kartki urodzinowe, rysunki i pisały listy do Wiktorii i Filipa.

Całej społeczności szkolnej serdecznie dziękujemy za pomoc i aktywne włączenie się do udziału w szkolnej akcji.

Pedagog i psycholog szkolny