Dodano: 10 maja 2025

Szkoła jest przestrzenią, w której młody człowiek poznaje fakty, ale także sposoby docierania do prawdy o nich  – poprzez krytyczne myślenie, analizę, refleksję i dialog. Szkoła to także miejsce, gdzie możemy konfrontować się ze swoją tożsamością, przekonaniami. Jednym z jej zadań jest wspieranie uczniów w odkrywaniu własnej prawdy – kim są, co jest dla nich ważne, jakie mają przekonania. Rolą szkoły  jest także uczyć jak odróżniać prawdę od fałszu, jak weryfikować źródła informacji, jak bronić się przed manipulacją.Prawda bywa trudna, kontrowersyjna, niewygodna. Czasami pojawiają się wątpliwości czy chronić uczniów przed trudnymi tematami, czy raczej przygotowywać ich do zmierzenia się z nimi.

Staramy się, by nasze działania służyły zbliżaniu uczniów do prawdy – tej o świecie, o innych ludziach i o nich samych. Służy temu szereg prowadzonych przez nas działań. Na początku kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, by zwiększyć nasze rozeznanie w tym temacie. Cieszymy się, że nasi uczniowie wzięli udział w konkursie plastycznym „Autyzm – Ja tak to widzę” i w kategorii klas 4-6 nasza uczennica Kornelia Łaz z klasy 6b zajęła I miejsce. Osoby autystyczne przypominają nam jak cenna i trudna bywa prawda o świecie pełnym masek, oczekiwań i niedopowiedzeń.

Bardzo ważne jest poznawanie prawdy o swojej  ojczyźnie, ponieważ pomaga ono budować świadomą tożsamość narodową opartą na faktach, rozwija poczucie odpowiedzialności za teraźniejszość i przyszłość ojczyzny, inspiruje do pracy na rzecz kraju. Służą temu na pewno  wycieczki i tak czwarte klasy odwiedziły Muzeum zamkowe w Pszczynie i Skansen Zagrody Wsi Pszczyńskiej, klasy siódme odbyły wycieczkę edukacyjną do Poznania, Gniezna i Biskupina, trzecioklasiści zwiedzili Kopalnię Soli w Wieliczce i Muzeum Pożarnictwa w Alwerni; pierwszoklasiści byli w Muzeum Chleba, Szkoły i Ciekawostek w  Radzionkowie, uczestnicy Konkursu Wiedzy o Sejmie odwiedzili Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, a klasa ósma obejrzała spektakl „Balladyna” wystawiony w Miejskim Centrum Kultury w Oświęcimiu. Klasa 6b w przygotowanym montażu słowno-muzycznym przybliżyła społeczności szkolnej kontekst historyczny i znaczenie Konstytucji 3 Maja.

Istotne jest też poznawanie prawdy o tradycjach i obrzędach religijnych. Klasy pierwsze poznając  na lekcji religii obrzęd wjazdu Pana Jezusa do Jerozolimy, spotkały się z paniami z Koła Gospodyń, które pomogły im przygotować palmy na Niedzielę Palmową, a klasa 5b przygotowała wzruszający program artystyczny „Ballada o krzyżu”, by przypomnieć o duchowym wymiarze Świąt Wielkanocnych.

Zbliżający się czas Świąt Wielkiej Nocy stał się też okazją do spotkań i bliższego poznania ludzi starszych i osamotnionych. Szkolne Koło Wolontariatu odwiedziło pensjonariuszy Ośrodka Trivitawręczając  im z okazji Świąt Wielkanocnych przygotowane przez uczniów kartki wielkanocne. Uczniowie naszej szkoły równie chętnie przygotowali kartki dla nauczycieli emerytowanych, które zostały dostarczone osobiście lub drogą pocztową. Staramy się też akcentować, że wśród nas jest wiele osób chorych i  umierających, które potrzebują naszej uwagi i wsparcia.  Dlatego też Koło Wolontariatu kwestowało na rzecz Hospicjum im. Jana Pawła II w Bielsku-Białej w ramach kampanii „Pola nadziei”.

W naszych działaniach dydaktyczno-wychowawczych zwracamy naszym podopiecznym uwagę na fakt, iż świat nie jest idealny, a problemy społeczne nie znikają same. To nie jest „ładna” prawda, ale ważna – bo tylko znając ją, można coś realnie zmienić. Dlatego organizujemy różne zbiórki charytatywne.W kwietniu wzięliśmy udział w  zbiórce karmy dla podopiecznych Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt „Reksio” w Bielsku-Białej i opatrunków dla psów mieszkających w Gambii. Z okazji Międzynarodowego Dnia Książki biblioteka szkolna  zorganizowała  zbiórkę książek pod hasłem „Czytać, czytać, czytać”. Przy współpracy z fundacją  „Fundacja dla Rodaka” zostaną one przekazane Polakom mieszkającym za wschodnią granicą. Przeprowadziliśmy także zbiórkę słodyczy, kawy i chusteczek nawilżanych dla żołnierzy ukraińskich.

Poznawaniu prawdy sprzyja   na pewno  organizowanie dni tematycznych.  Zaakcentowaliśmy w kwietniu Międzynarodowy Dzień Ziemi i Dzień Książki prezentując uczniom klas 1-4 teatr Kamishibai w postaci przygotowanej przez koło biblioteczne bajki ekologicznej „Opowieść o Czarnym Smoku”.Klasy 1-3 zorganizowały Europejski dzień Śniadania, by przypomnieć sobie jak ważne jest codzienne zjedzenie pożywnego śniadania. Zaakcentowaliśmy także Międzynarodowy Dzień Tańca wspólnym zatańczeniem belgijki. Te działania pokazują, że prawdę możemy poznawać nie tylko za pomocą faktów, ale też przez sztukę i symbol, wspólne działania.  Taniec i literatura są dowodami na wspólną potrzebę tworzenia i rozumienia świata – to także prawda o naszej wspólnej naturze.

Jesteśmy bardzo dumni, że mamy w naszej szkole finalistów Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych z historii – Oliwier Pękala z kasy 8 i z języka angielskiego – Dominika Kaczmarczyk z klasy 7a. Konkursy wiedzowe motywują uczniów do zdobywania rzetelnych informacji, poszerzania horyzontów i sprawdzania faktów. To ćwiczy umiejętność oddzielania wiedzy prawdziwej od powierzchownej czy błędnej – a więc uczy dążenia do prawdy.

W ramach akcentowania prawdy jako ważnej dla nas wartości zaproponowaliśmy uczniom w czasie przerw udział w quizach typu „prawda/fałsz”, które cieszyły się dużym zainteresowaniem.

Życzymy wszystkim:

  1. Odwagi do szukania prawdy, nawet gdy nie jest łatwa ani wygodna.
  2. Mądrości, by odróżniać prawdę od pozorów, manipulacji czy fałszu.
  3. Siły, by żyć w zgodzie z prawdą, nie udawać, nie zakładać masek.
  4. Ludzi wokół, którzy mówią prawdę z szacunkiem, nie raniąc, ale wspierając.
  5. Otwartego umysłu, który nie boi się zmieniać zdania, gdy pozna nowe fakty.
  6. Prawdy o sobie samym, która daje wolność i autentyczność.
  7. Świata, w którym prawda ma wartość, a nie jest ukrywana czy ignorowana.

Iwona Niedziela