Kółko filmowo-polonistyczne działa w naszej szkole od września tego roku i gromadzi na zajęciach lubiące filmy uczennice klasy szóstej. Na kółku oglądamy i omawiamy filmy, które wybrały uczestniczki zajęć. Po analizie pierwszego filmu pt.: „Za duży na bajki” dziewczyny przygotowały prezentację z krótkim podsumowaniem swojej pracy i rekomendacją dla przyszłych widzów. Zachęcamy do zapoznania się nią.
AZG
Przygodę z Krakowem pierwszoklasiści rozpoczęli od Wawelu. Zamek Królewski, Katedra i systemy fortyfikacyjne zrobiły na nich ogromne wrażenie. Z Wawelu dawnym traktem królewskim udali się w stronę Rynku Głównego. Zobaczyli Stare Miasto, kościół Mariacki, Wieżę Ratuszową. Odwiedzili Sukiennice, gdzie nabyli pamiątki. Wysłuchali hejnału z wieży. Szukając krakowskich obwarzanków natknęli się na duńską orkiestrę w niecodziennych strojach. Po obiedzie w restauracji udali się do Smoczej Jamy, gdzie smok na ich przywitanie zionał prawdziwym ogniem. Na koniec z Kopca Kościuszki przy słonecznej pogodzie podziwiali przepiękną panoramę Krakowa. Na Kopcu zobaczyli unikatowy fort cytadelowy, muzeum, spotkali się „twarzą w twarz” z figurami woskowymi najwybitniejszych Polaków oraz zobaczyli rozgłośnię Radia RMF.
Droga powrotna minęła szybko i spokojnie. Wszyscy cali i zdrowi, z bagażem miłych wrażeń wrócili do Porąbki, gdzie czekali stęsknieni rodzice. To był naprawdę wyjątkowy i udany dzień;)Wycieczka w 80% finansowana była z budżetu Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę” . Wycieczka odbyła się 20 października 2022 r. wzięło w niej udział 38 uczniów klas pierwszych i 4 opiekunów.
Leskowiec jest bardzo popularnym szczytem, który znajduje się we wschodniej części Beskidu Małego. W sobotę, 22 października 2022r. wyruszyliśmy czarnym szlakiem z przysiółku Rzyki Jagódki, aby zdobyć tę górę. Na widokowej polanie na szczycie Leskowca (922m n.p.m.) mogliśmy podziwiać i obserwować nie tylko okoliczne góry, ale także te położone dalej: Babią Górę, Pilsko, Tatry. Następnie pomaszerowaliśmy do schroniska, gdzie odpoczęliśmy i zjedliśmy ciepły posiłek. Nad schroniskiem znajduje się Groń Jana Pawła II (890m n.p.m.), a na nim kaplica i stalowy krzyż poświęcony „ludziom gór”. Z powrotem zeszliśmy oryginalnie znaczonym szlakiem nazywanym Szlakiem Białych Serc (białe serduszka na czarnym tle). Była to kolejna wspaniała wycieczka, pełna niesamowitych jesiennych widoków.
Dziękujemy!
Małgorzata Capiak Uczniowie klas 1-3 na zajęciach lekcyjnych kodowali i odkodowywali obrazki. Bawili się kodowaniem korzystając z aplikacji i gier online.
Klasa 1b dołączyła do grupy żeglarzy-zwiadowców, którzy odkrywali w Minecrafcie nowy ląd. Nieznany teren pełen był zagadek, wyzwań, a nawet skarbów. Do wspólnej przygody w świecie Minecrafta zaprosił ich, za pośrednictwem Teams, Cyfrowy Dialog.
Tydzień z CodeWeek najmłodsi uczniowie podsumowali w czasie Szkolnej Gry w Kodowanie. By odnaleźć ukryty skarb, trzeba było zaliczyć zadania na 7 stacjach: kodowana gimnastyka, kubeczkowa matematyka, planszówka z kodowaniem na macie edukacyjnej, taniec kodowaniec, bumrurkowa muzyka, dyktando graficzne oraz kodowanie z Photonami. Po zdobyciu wszystkich liter do hasła, odnalezieniu zdrapki i odszyfrowaniu wiadomości, znalezienie skarbu było już „wisieńką na torcie” – słodki skarb zasłużenie trafił w ręce małych koderów:)
Kl. 2a – Halina sikora KLIK Kl.2b – Marlena Zaręba Klasa 3b Agnieszka Olearczyk KLIK Klasy 4-8
Minecraft
W ramach #CodeWeek 2022 na zajęciach informatyki w poniedziałek i wtorek uczniowie klas czwartych zmierzyli się z kodowaniem. Na stronie koduj.gov.pl kodowali polecenia w popularnej grze online Minecraft. W trakcie pracy musieli wykazać się umiejętnością logicznego myślenia, wyobraźnią przestrzenną oraz pomysłowością. Kluczowe było posiadanie dobrego planu i sprawne jego wykonanie. Wszyscy pracowali z wielkim zaangażowaniem by sprostać różnym wyzwaniom układając dla nich odpowiedni kod. Pod koniec zajęć część uczniów wybrała inne gry i zabawy w strefie dziecka. Każdy znalazł coś ciekawego dla siebie. W trakcie zabawy z programem uczniowie uczą się kreatywnego rozwiązywania problemów, logicznego myślenia, umiejętności wyobrażania tworzonego ciągu poleceń czyli umiejętności potrzebnych w każdym wieku.
Wirtualna rzeczywistość
W ramach # CodeWeek 2022 we wtorek i czwartek na lekcjach informatyki uczniowie pracowali z okularami VR, które otrzymaliśmy w ramach rządowego projektu Laboratorium Przyszłości. Dzięki okularom szybko mogli przenosić się z miejsca na miejsce nie tylko za kuli ziemskiej ale także i w kosmosie. Między innymi zwiedzili: pustynię, wysokie góry, wieże w Dubaju, krater wulkanu, chwile grozy przeżyli pływając z rekinami oraz byli na marsie i księżycu.
Sterowanie robotami
W ramach # CodeWeek 2022 w czwartek na zajęciach kółka informatycznego chętni młodzi programiści z klas czwartych zmierzyli się z budowaniem robotów z klocków WEDo2. W kilkuosobowych grupach lub samodzielnie budowali roboty. W trakcie pracy musieli wykazać się kreatywnością. Wśród zbudowanych projektów pojawiły się robot i latająca wkoło kwiatu pszczółka. Następnie przy użyciu tabletów uczniowie programowali roboty tak aby można było nimi sterować. Wszystkim grupom udało się uruchomić swoje roboty.
Precyzja poleceń i inne zabawy
Na godzinach wychowawczych w klasach 4-8 odbyły się zajęcia związane z kodowaniem. Pierwsza zabawa polegała na tym, że jeden uczeń otrzymał kartkę z rysunkiem, nie pokazywał go nikomu. Jego zadaniem było wydawanie precyzyjnych poleceń reszcie klasy tak, aby każdy narysował ten rysunek na kartce. Zabawę można było przeprowadzić w dwóch wersjach: 1 -uczniowie rysujący nie mogli zadawać pytań uczniowi wydającemu polecenie lub 2- uczniowie rysujący mogli zadawać pytań uczniowi wydającemu polecenie. W trakcie zabawy było wiele śmiechu. Kolejną zabawą była tradycyjna gra parami w statki. W trakcie tych zajęć uczniowie nabywali następujące umiejętności programistyczne: precyzyjne wydawanie poleceń, aktywne słuchanie, tworzenie sekwencji poleceń, precyzyjne zadawanie pytań oraz umiejętność przyznania się do błędu. Część uczniów zmierzyła się z rozwiązywaniem wirtualnych escaperoomów czyli pokojów zagadek.
Grażyna Sadlik
Ze względu na zbliżającą się zimę Szkolni Wolontariusze zorganizowali zbiórkę karmy i posłań na rzecz Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt „Reksio” w Bielsku – Białej. W tym celu wolontariusze własnoręcznie przygotowali plakaty, które umieścili na szkolnych korytarzach oraz przypominali swoim kolegom i koleżankom o zbiórce. Zbiórka trwała do 30 września 2022r. Zebrane dary zostały przekazane schronisku „Reksio” w Bielsku – Białej. Pracownicy schroniska byli wzruszeni Waszą ofiarnością i serdecznie Wszystkim dziękują! My również bardzo dziękujemy tym, którzy dołączyli się zbiórki!
Szkolne Koło Wolontariatu
Fotorelacja
Poniedziałek – 17 października 2020r.
W tym dniu uczniowie, zachęcani przez swoje koleżanki z kółka bibliotecznego, Olę i Oliwię, wpisywali swoje propozycje dokończenia zdania „Lubię bibliotekę, bo…” na gadającej ścianie przy sekretariacie szkoły. Oto niektóre z nich: Lubię bibliotekę, bo biblioteka poprawia mi humor. Lubię bibliotekę, bo tam pachnie książkami. Lubię bibliotekę, bo tam można odpocząć.Wtorek – 18 października 2022r.
To dzień konkursu dla kl. 2-3 „Rym cym cym, rym cym cym, gdzieś mi z głowy uciekł rym”. Zadaniem uczniów było wymyślenie rymu do odpowiedniego słowa z tomiku wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej. Ogromną niespodzianką był fakt, iż w zmaganiach wzięli udział wszyscy uczniowie z wyżej wymienionych klas obecni w tym dniu w szkole a pomysłowość i skojarzenia uczestników przeszły najśmielsze oczekiwania pani bibliotekarki.Środa – 19 października 2022r.
Niespodziewanie w tym dniu bibliotekę odwiedził Hans Christian Andersen, który zaprosił uczniów klas pierwszych na uroczyste pasowanie na czytelników biblioteki. Jego świta, opowiedziała uczniom kilka ciekawostek o książce i przedstawiła jak wiele ciekawych rzeczy może wydarzyć się w baśniach. Pojawili się także uczniowie: Ola „Encyklopedia” Ilczak, Ania „Słownik” Mrowiec, Oliwia „Baśnie” Zając i Miłosz „Atlas” Górka. Ich zadaniem było rozbudzenie wśród uczniów nawyku korzystania z biblioteki oraz zachęcanie do wypożyczania ciekawych książek. Każdy uczeń otrzymał dyplom i został uwieczniony na pamiątkowym zdjęciu z Andersenem wykonanym przy użyciu aparatu fotograficznego i lampy z projektu „Laboratoria przyszłości”.Czwartek – 20 października 2022r.
Konkurs naprawdę trudnego czytania to już prawie tradycja w naszej szkole. W tym roku zadaniem uczniów kl. 4-6 było jak najbardziej bezbłędne przeczytanie fragmentu utworów ‘Zemsta” Aleksandra Fredry. 17 uczniów przeszło eliminacje, 14 przeszło do półfinału a trójka uczniów: Jerzy Klusek z kl.4b, Aleksandra Górka z kl.5a i Zofia Filipek z kl.6a zakwalifikowali się do ścisłego finału.Imprezą towarzyszącą Święta Biblioteki był konkurs plastyczny „Z lalkami w świat baśni” i konkurs multimedialny na aktywną prezentację twórczości Aleksandra Fredry. Przez cały tydzień uczniowie podczas przerw mogli zagrać w bibliotece w gry planszowe „Scrabble” i „Mistrz słowa”
Ogłoszenie wyników wszystkich konkursów, wręczenie dyplomów i nagród odbędzie się na najbliższym apelu.
Mirella Jura
W październiku nasza szkołą była organizatorem turnieju tenisa stołowego oraz piłki nożnej na szczeblu gminnym. W rywalizacji „pingponga” udział wzięli uczniowie klas 4-6 a reprezentowali naszą szkołę:
kat. dziewcząt: Joanna Radziszewska, Lena Plewniak,
kat. chłopców: Even Smyth, Michał Ryłko,
Niestety obie drużyny nie zakwalifikowały się do kolejnego etapu rozgrywek.
W turnieju piłki nożnej – udział wzięli uczniowie w dwóch kategoriach wiekowych, klasy 4-6 oraz 7-8.
Uczniowie reprezentujący naszą szkołę w kat. 7-8: 1. Aron Smyth 2. Krystian Mreńca 3. Miłosz Górka 4. Paweł Kaspera 5. Bartłomiej Witkowski 6. Stefan Wawrzyczek 7. Paweł Mreńca 8. Maciej Kania 9. Adrian Jekiełek
w kat. 4-61. Parcia Tomek 2. Oskar Janosz 3. Adrian Wawrzyczek 4. Igor Sienkiewicz 5. Mikołaj Śmigielski 6. SebastJan Kos 7. Daniel Kolanko 8. Paulo Amaro 9. Michal Rylko 10. Even Smyth
Drużynom nie udało się awansować do kolejnego etapu.
Dnia 17.10.2022r. uczniowie klas trzecich wybrali się na wycieczkę do Krakowa. Wyjazd odbył się w ramach programu „Poznaj Polskę”.
Zwiedzanie grodu Kraka zaczęło się od wizyty w Muzeum Kościuszkowskim. Tam dzieci zapoznały się z postacią wodza insurekcji. Następnym etapem był Kopiec Kościuszki – rodzaj pomnika usypany z ziemi w trzecią rocznicę jego śmierci. Później uczniowie zwiedzili Wawel i Rynek Główny. Na uczestnikach wycieczki największe wrażenie zrobiła Smocza Jama oraz Baszta Sandomierska. Nie obyło się bez zakupu pamiątek w Sukiennicach.
Na drogę powrotną dzieci zaopatrzyły się w krakowskie obwarzanki i zadowolone bezpiecznie dotarły do Porąbki.Ewa Iskierka i Agnieszka Olearczyk
EU CodeWeek, czyli Europejski Tydzień Kodowania w tym roku obchodzony jest w dniach 8 – 23 października 2022. To inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób. Nauka kodowania pomaga wszystkim zrozumieć otaczający nas świat, który ulega ciągłym zmianom.
Nasza szkoła jak co roku dołącza do miliona organizatorów i uczestników. W dniach od 17.10 do 21.10 2022r odbędą się zajęcia pod hasłem: „Kopernik koduje” w ramach CodeWeek. W trakcie nich będziemy kodować z matą edukacyjną, pracować z klockami Lego WeDo2, sterować robotami oraz programować w Scratchu, PixBloksie oraz na platformie koduj.gov.pl. Wykorzystamy też sprzęt otrzymany w ramach programu Laboratorium Przyszłości (okulary VR, roboty, itp.).
Działania będą inspirować rozwój kodowania, myślenia obliczeniowego, rozwijać nowe pomysły i wprowadzać innowacje na przyszłość. Wbrew popularnej opinii – programowanie to nie tylko siedzenie przed komputerem, ale to przede wszystkim ćwiczenie logicznego myślenia, spostrzegawczości, koncentracji uwagi czy umiejętności matematycznych. Projektowanie prostych komputerowych algorytmów daje dzieciom (i wielu dorosłym) poczucie sprawczości oraz uczy zadaniowego podejścia do problemów. Praca w zespołach, czy szukanie wspólnych rozwiązań, pomagają doskonalić także kompetencje społeczne. Nie trzeba być matematycznym orłem, by być świetnym programistą.
13 października pierwszoklasiści, w obecności rodziców zostali pasowani na pełnoprawnych uczniów Szkoły.
Zanim jednak zostali przyjęci do szkolnej braci, musieli udowodnić, że do szkoły już dorośli oraz przedstawić to, czego już się nauczyli. Nad przeprowadzeniem prób czuwał Medicus z Profesorem Omnibusem, gotowi w razie niepowodzeń do przeprowadzenia operacji „W”. Wśród zadań przygotowanych przez profesorskie grono Kopernika było:
– dosięgniecie wzrostomierza Konserwatorusa
– śpiewanie piosenek pod kierunkiem Violinusa
– zdrowa degustacja koreczkowa prosto z zamkowej kuchni
– liczenie z Algebrusem Straszliwym
– porządkowanie literkowe z Alfabetusem
– konwersacje językowe Anglicusem
– ćwiczenia cielesne pod gwizdkiem Gimnasticusa
– znajomość kodeksu honorowego sprawdził Pedagogus.Po zakończonych próbach profesorskie grono pod przewodnictwem samego Kopernika, potwierdziło, iż wszystkie dzieci wspaniale zdały „egzamin pierwszoklasisty”.
W obecności pocztu sztandarowego pierwszoklasiści złożyli ślubowanie i kredą (z wieloletnią już tradycją) pasowani zostali na uczniów Kopernika.
Następnie przyszedł czas na przygotowane przez rodziców „rożki” i dyplomy oraz pamiątkowe zdjęcia z profesorskim gronem.Wszystkim pierwszoklasistom gratulujemy i życzymy wielu sukcesów na nowej drodze obowiązków szkolnych.
Dziękujemy Gronu Kopernika (nauczycielom i pracownikom szkoły) oraz Rodzicom, dzięki którym impreza przebiegała w radosnym, a zarazem podniosłym nastroju.