Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie,
Miło nam poinformować, że nasze szkolne działania zostały docenione i udało nam się przejść do drugiego etapu w konkursie eduSensus Education Awards 2024 w kategorii Szkoła równych szans. Zgodnie z harmonogramem rusza właśnie głosowanie on-line, które potrwa do 30 września.
Kandydatura Szkoły widoczna jest na poniższej stronie wraz z linkiem do głosowania. Zachęcam do głosowania TUTAJ
https://www.nowaera.pl/edusensus-awards/szkola-rownych-szans-do250-glosowanie
Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 18 października podczas uroczystej gali wręczenia nagród w Warszawie.
Uzasadnienie kandydatury:
Uzasadnienie kandydatury: promowanie równości i szacunku.
Postawa ludzi wobec osób z niepełnosprawnościami ma duże znaczenie dla budowania społeczeństwa opartego na szacunku i równości, co wpływa na jakość ich życia, kształtuje społeczne normy i tworzy przyjazne środowisko dla społeczeństwa. W celu promowania takiej postawy, nasza szkoła podejmowała następujące działania:
- projekt ,,Każdy inny-wszyscy równi”- celem było rozwijanie empatii, kształtowanie tolerancji, likwidowanie uprzedzeń wobec osób niepełnosprawnych i przygotowanie ludzi do współuczestniczenia z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu,
- projekt ,,ZaJaki.pl” – celem było uświadomienie uczniom, że każdy z nas jest „jakiś” lub „inny”, ale tak naprawdę wszyscy jesteśmy równi,
- organizowanie dni tematycznych dotyczących niepełnosprawności – Międzynarodowy Dzień Osób Niesłyszących i Języka Migowego, Światowy Dzień Zespołu Downa, Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, Dzień Życzliwości, Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych,
- lekcje wychowawcze i filmy edukacyjne poświęcone niepełnosprawnościom, organizacja jasełek dla osób chorych i niepełnosprawnych, wykonanie kartek świątecznych dla podopiecznych Centrum Opieki TriVita.
Uzasadnienie kandydatury: dbałość o indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów
Podstawą pracy nauczyciela jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów, co pozwala skupić się na potencjale dziecka, a nie jego deficytach. W naszej szkole wsparcie polega na:
- wykorzystywaniu oprogramowania do pracy z dziećmi z SPE, photonów, tablic interaktywnych,
- stosowaniu metody poglądowości poprzez poznawanie wielozmysłowe,
- częstym odwoływaniem się do konkretu,
- zastosowaniu dodatkowych środków dydaktycznych i technicznych,
- stosowaniu zróżnicowanych kart zadań do samodzielnego rozwiązania,
- wydłużeniu czasu pracy i zmianie form aktywności,
- udziale uczniów w różnych specjalistycznych zajęciach tj. korekcyjno-kompensacyjnych, emocjonalno-społecznych, TUS, rozwijających umiejętności uczenia się, zajęcia dla dzieci zdolnych, dydaktyczno-wyrównawczych,
- stosowaniu metody grywalizacji polegającej na integrowaniu działań przez wykorzystanie elementów gry, zwiększenie zaangażowania przy pomocy rywalizacji, kreatywności, uczenia się prowadzonego przez uczniów i informacji zwrotnej.
Uzasadnienie kandydatury: jak szkoła promuje tolerancję i akceptację?
Akceptacja i tolerancja pomagają tworzyć więzi międzyludzkie i budują społeczeństwo oparte na równości. To wartości, które pozwalają przezwyciężyć różnice i skupić się na tym, co nas łączy. Nasza szkoła promuje te wartości przez:
- wyjścia do Centrum Opieki Trivita w Porąbce gdzie uczniowie opiekowali się pensjonariuszami, pomagali w przygotowywaniu posiłków,
- pomoc w organizacji Dnia Chorego – udział we Mszy Św., rozdawanie własnoręcznie zrobionych kartek, babeczek,
- program ,,Pola Nadziei” – poznanie opieki hospicyjnej, organizowanie środków na wsparcie działalności Hospicjum św. Jana Pawła II w B-B (zbiórka pieniędzy i środków czystości),
- udział w warsztatach tj. Niepełnosprawni są wśród nas – zapoznanie uczniów z przykładami rozwiązań, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie osób z różnymi niepełnosprawnościami, uczniowie mogli „wczuć się” w sytuację osób z niepełnosprawnością, a tym samym doświadczyć barier, które napotykają w codziennym życiu,
- udział w pozaszkolnych kiermaszach charytatywnych.
Uzasadnienie kandydatury: jak szkoła wspiera rozwój uczniów
Nasza szkoła wdraża ideę edukacji włączającej mającej na celu zapewnienie równych szans edukacyjnych dla wszystkich uczniów, promując różnorodność i indywidualizację procesu nauczania poprzez:
- programy „Przyjaciele Zippiego” i ,,Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”, których celem jest promocja zdrowia psychicznego, kształtowanie i rozwijanie umiejętności psychospołecznych dzieci, uczenie różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonalenie relacji międzyludzkich,
- wycieczki szkolne i pozaszkolne (wyjścia w góry, udział w rajdach, wyjazdy na basen), których celem jest integracja społeczności,
- organizowanie pokazu talentów, apeli, które pokazują umiejętności dzieci i pomagają w przełamywaniu lęków przed wystąpieniami publicznymi,
- zachęcanie do udziału w różnych konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
- organizowanie pikników szkolnych i różnorodnych akcji charytatywnych,
- wsparcie ze strony specjalistów szkolnych.