Dodano: 9 listopada 2022

W dniach od 2 do 4 listopada 2022 roku klasy ósme wzięły udział w wycieczce edukacyjnej do Warszawy. Wyjazd był zorganizowany w ramach ministerialnego programu „Poznaj Polskę”.   Pierwszym elementem naszej wycieczki było zwiedzanie Zamku Królewskiego w Warszawie. Mogliśmy tutaj podziwiać wnętrza i ekspozycje muzealne, a także poznać historię Zamku. Zachwyciły nas przede wszystkim bogate i pełne przepychu Apartamenty Królewskie, a także interesująca kolekcję sztuki Zamku mieszczącą się w Galerii Arcydzieł. Na zakończenie naszej wizyty  udaliśmy się na Dziedziniec Wielki.

W dalszej części wycieczki odbyliśmy spacer wzdłuż murów obronnych Starego Miasta, po to by dotrzeć do Pomnika Małego Powstańca znajdującego się przy ulicy Podwale. Pomnik upamiętnia najmłodszych uczestników Powstania Warszawskiego, a nam uświadamia jak młode osoby walczyły w obronie naszej Stolicy.
            Następnie idąc na Stare Miasto ulicą Długą, dotarliśmy do Pomnika Powstania Warszawskiego przedstawiającego bardzo realistycznie grupę partyzantów walczących z hitlerowskim okupantem w sierpniu 1944 roku.
            Dalszym etapem naszej wycieczki było zwiedzanie warszawskiej Starówki z pięknymi, kolorowymi, zabytkowymi kamienicami. Najbardziej urzekający był widok Rynku Starego Miasta, na którym znajduje się Pomnik Syrenki. Dodatkowej magii temu miejscu nadawał kataryniarz, który wygrywaną muzyką przeniósł nas Warszawy tamtych lat.
            Kolejnym, ważnym punktem, była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego, mieszczącego się w dawnej elektrowni tramwajowej z początku XX wieku. Będąc tam, mogliśmy poruszać się w scenerii sprzed ponad siedemdziesięciu lat, chodząc po granitowym bruku, wśród gruzów zniszczonej Stolicy. Przy stalowym monumencie oglądaliśmy wyryte na nim Kalendarium Powstania oraz słuchaliśmy dźwięku przypominającego bicie serca. To wszystko miało nam uzmysłowić, że pomimo ogromnych zniszczeń w roku 1944, serce Warszawy wciąż biło. Na własne oczy dostrzegaliśmy jak wyglądał czas okupacji oraz przygotowania do wybuchu powstania, a także poznaliśmy historię godziny „W”. Widzieliśmy trudne życie codzienne w powstańczej Warszawie. Mogliśmy na własnej skórze przekonać się jak wyglądała ewakuacja ze zniszczonego miasta prowadzona jedyną, względnie bezpieczną drogą, jaką były warszawskie kanały. Idąc aranżacją kanałów, w zupełnej ciemności i całkowitej ciszy, walczyliśmy ze strachem i swoimi słabościami. Było to dla nas bardzo trudne i emocjonujące przeżycie. Dokładnie tak samo, jak podczas oglądania filmu „Miasto ruin”, prezentującego przerażający obraz zniszczonej Warszawy po 63 dniach walk. Ponadto w sali zawierającej replikę samolotu Liberator B-24J dowiedzieliśmy się, w jaki sposób alianci wspierali walczące miasto oraz jak skrajnie niebezpieczne było to zadanie. Pod koniec zwiedzania, mogliśmy jeszcze zobaczyć Miejsca Pamięci, w których znajdowały się powstańcze mogiły. Wizyta w Muzeum powstania Warszawskiego, była dla nas dużym przeżyciem. Będąc tam oddaliśmy hołd pamięci tym, którzy zginęli w obronie naszej wolności.
            O zmroku udaliśmy się na taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki. Z trzydziestego piętra rozciąga się niesamowity widok na oświetloną Warszawę. Tym pięknym widokiem panoramy miasta zakończyliśmy pierwszy dzień naszej wycieczki.
            Kolejnego dnia, wybraliśmy się do Muzeum Łazienek Królewskich, czyli letniej Rezydencji Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Barokowy obiekt wraz z przyległym doń parkiem powstał w XVIII wieku. Spacerując alejkami podziwialiśmy wiele wolnostojących rzeźb, a także Amfiteatr oraz niesamowity Pałac na Wyspie. W Starej Oranżerii, służącej niegdyś królowi do uprawy i hodowli egzotycznych roślin, oglądaliśmy pokaźne zbiory mieszczące się w Królewskiej Galerii Rzeźby. W takcie wycieczki zauroczył nas Biały Domek, który król wybudował specjalnie dla swojej rodziny. Na koniec naszego pobytu w Łazienkach odpoczywaliśmy w Parku nieopodal urokliwej fontanny, przy której znajduje się Pomnik Fryderyka Chopina. To właśnie tam odbywają się letnie koncerty plenerowe.
            Spacerując Krakowskim Przedmieściem, mogliśmy zobaczyć Pałac Prezydencki, który od 1994 roku jest oficjalną siedzibą Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, a także  podziwiać znajdujący się tamPomnik księcia Jana Poniatowskiego. Z kolei w Bazylice Świętego Krzyża mieliśmy możliwość obejrzeć urny z sercami Fryderyka Chopina i Władysława Reymonta wmurowane w filary tejże świątyni.
            Następnie udaliśmy się do Grobu Nieznanego Żołnierza, będącego pamiątką i hołdem żołnierzom poległym w czasie I wojny światowej we Francji. Tam poznaliśmy jego historię, a także  z zainteresowaniem podglądaliśmy żołnierzy z Batalionu Reprezentacyjnego Wojska Polskiego, pełniących w tym czasie honorową wartę przed Grobem.
            Później wyruszyliśmy w kierunku Stadionu PGE Narodowego, który w tym roku obchodzi swoje dziesięciolecie. Duże wrażenie zrobiła na nas wielkość tego obiektu oraz spora liczba schodów do pokonania. W końcu dotarliśmy na punkt widokowy, z którego mogliśmy podziwiać całą panoramę stadionu. Ponadto byliśmy świadkami pracy wielu osób, które w tym czasie przygotowywały ten obiekt do koncertu.
            Ostatnim elementem drugiego dnia wycieczki była wieczorne odwiedziny Cmentarza Wojskowego na Powązkach, który był jeszcze pięknie oświetlony po niedawnym Święcie Wszystkich Świętych. Miejsce to zrobiło na nas duże wrażenie, gdyż spoczywają na nim żołnierze wszystkich powstań i wojen od połowy XIX wieku, a także działacze społeczni oraz osoby znane ze świata sztuki, polityki. Ich mogiły znajdują się w Alejach Zasłużonych. Uwagę uczniów przykuła kwatera przypisana poległym z Harcerskiego Batalionu Armii Krajowej „Zośka”. W sumie 174 grobów, młodych ludzi, którzy zginęli w czasie II wojny światowej. Ich cechą charakterystyczną są białe brzozowe krzyże umocowane na każdej mogile. Spoczywają tu m. in. Maciej Aleksy Dawidowski ps. „Alek”, Tadeusz Zawadzki ps. „Zośka”, Jan Bytnar ps. „Rudy” – czyli główni bohaterowie naszej lektury w klasie ósmej, jaką są „Kamienie na szaniec”. Na Cmentarzu powązkowskim spoczywa również Aleksander Kamiński – autor wyżej wymienionej książki. Wśród mnogości mogił mogliśmy odnaleźć grób jedenastoletniego Jędrusia Szwajkierta, najmłodszego żołnierza Powstania Warszawskiego.
            Trzeciego dnia naszego pobytu w Warszawie udaliśmy się do Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie, czyli barokowej, letniej rezydencji rodziny Sobieskich. Mogliśmy tam zobaczyć apartamenty króla i królowej Marii Kazimiery, a także Gabinety: Chiński, Holenderski, Starożytności. Zwiedzaliśmy także Muzeum Potockich z niesamowitą kolekcja książek oraz dzieł sztuki. Dodatkowym atutem tej wizyty była możliwość wejścia na próbę muzyków
i przysłuchiwanie się ich przygotowaniom do wieczornego koncertu. Bardzo podobał nam się także spacer wśród barokowych ogrodów, które urzekały nas ciekawym projektem i formą. W nich ustawione są obecnie świetlne konstelacje, które sprawiają, że królewski ogród nabiera niecodziennej magii dopiero po zmroku.
            Na zakończenie naszej wycieczki udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie mogliśmy przebywać w strefie eksperymentowej z blisko dwustoma eksponatami ze świata przyrody i fizyki. Każdy z eksponatów dostarczał nam nowych wrażeń, a także wiedzy. Niezwykle ciekawym doświadczeniem była wizyta w teatrze robotycznym, w którym roboty wcieliły się w role aktorów i zaprezentowały nam krótki spektakl. Pobyt w Centrum Nauki Kopernik był dla nas inspirującym i wciągającym spotkaniem z nauką.
            Późnym wieczorem, 4 listopada, wróciliśmy do Porąbki. Wizyta w Warszawie była dla nas ciekawą lekcją historii, kultury i sztuki. Z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.

Dziękujemy opiekunom: Klaudia Koczur, Bożena Gibas, Wojciech Gąsiorek, Renata Stachura