Książkowe potyczki sportowe, to kolejny projekt czytelniczo-sportowy w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Przeprowadzono go od 2 do 8 lutego podczas lekcji wychowania fizycznego w klasach I-IV. Celem tego projektu było nietypowe zastosowanie książki, która w tym wypadku pełniła funkcję przyboru sportowego. W pogadance, która poprzedziła zmagania sportowe dzieci, podkreślony został także aspekt ekologiczny. Dzieci wymieniały się informacjami, co można zrobić ze zniszczonymi książkami, w jaki sposób je utylizować, co może powstać z recyklingu nieużywanych książek. Na początek, aby zaktywizować uczestników, odbyła się zabawa „Berek z książką”. Następnie dzieci zostały podzielone na dwa zespoły, w których wykonywały zadania, przybliżające pracę bibliotekarza (układanie książek na półce), a także kształtowały swoją siłę i szybkość (bieg w parach z książką, przenoszenie książek w wyznaczone miejsce), orientację przestrzenną (slalom z książką), myślenie logiczne (szukanie wyznaczonych stron na czas). W akcji wzięło udział ponad 100 uczniów, zaangażowali się w nią także nauczyciele. Nietypowe połączenie aktywności fizycznej i książki okazało się bardzo atrakcyjną formą zajęć, co potwierdzili sami uczniowie.
Mirella Jura