Sobota 27. czerwca: Festyn Rodzinny pod hasłem Mama Tata i ja.
Impreza odbyła się w czasie Dni Porąbki. Od godz. 14.00 do 16.00 trwały potyczki sportowe.
W godz. 16.00 – 18.00 uczniowie Szkoły prezentowali swoje talenty wokalne i taneczne.
W czasie imprezy, losowano nagrody za udział w konkurencjach sportowych, czynna była kawiarenka pod chmurką, można było spróbować grochówki z naszej kuchni.„Czasami wdzięczność trudno jest ubrać w słowa… wtedy proste – dziękuję – zawiera wszystko,
co chcemy wyrazić”Bardzo dziękujemy wszystkim nauczycielom i pracownikom szkoły, Radzie Rodziców, sponsorom, rodzicom i dzieciom… wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji tej wspaniałej imprezy i wzięli w niej aktywny udział.
Relacja filmowa z imprezy
Przywitanie
Potyczki Sportowe
Występy artystyczne
Kacper, Bartłomiej i Dominka Ogórek
Karina Skwarczyńska i klasa IIIb
KlasMix – John Travolta – Olivia Newton John
KlasMix – Składanka: La bomba King Africa – Mamacita Buena – It on The Boogie
KlasMix – Enrique Iglesias – Bailando
Fotogaleria
Beskidzka 24 – reportaż o Dniach Porąbki
Kronika Beskidzka – Dni Porąbki
Gazeta Beskidzka – Dni Porąbki
Imprezę zorganizowano w ramach realizacji koncepcji pracy szkoły,
projektu „Wf z klasą” oraz ogólnopolskiej kampanii „Postaw na rodzinę”.W czwartek 18 czerwca 2015r uczniowie klasy IVb, do której uczęszcza Asia – poruszająca się na wózku, uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez wolontariuszy śląskiego oddziału Fundacji Aktywnej Rehabilitacji. Marta i Marcin – instruktorzy jazdy na wózkach, starali się przybliżyć uczniom problemy osób niepełnosprawnych. Każdy uczeń mógł sam zmierzyć się z barierami, z jakimi spotykają się osoby poruszające się na wózkach. Swoich sił w jeździe wózkiem spróbowała również pani Dyrektor. Zajęcia dostarczyły uczniom wiele pozytywnych emocji oraz wiedzy, w jaki sposób osoby pełnosprawne mogą pomóc osobom niepełnosprawnym. W trakcie zajęć uczniowie dobrze się bawili, chętnie brali udział w różnych zadaniach i konkurencjach, o czym świadczą poniższe zdjęcia.
Wychowawca IVb- Grażyna Sadlik
W roku szkolnym 2014/2015 klasy V B – CZYTELNIOMANIACY ( po raz drugi) i klasa VI- TURBOSZÓSTAKI – wzięły udział w II edycji Ogólnopolskiego Konkursu Czytelniczego ,,Między nami Czytelnikami”. Jest to gra zorganizowana przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, wydawcę serii podręczników do języka polskiego Między nami przeznaczonych dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.
Rozgrywka w roku szkolnym 2014/2015 miała 3 etapy. Na każdym z nich uczniowie wykonywali wyznaczone zadania związane z książkami i czytaniem. Zwycięzcą została ta klasa, która zgromadziła największą liczbę punktów – kapsli Między nami. Kapsle przyznawane były za zajęcie 1, 2 i 3 miejsca na każdym etapie oraz za stworzenie pracy wyróżniającej się oryginalnością. Gra miała na celu promocję czytelnictwa wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjów poprzez skłonienie ich do refleksji nad literaturą. Zadania były tak opracowane, żeby zachęcić uczniów do mówienia o książkach, komentowania ich treści i wzajemnego przekonywania do przeczytania ciekawych książek. Gra ,,Między nami czytelnikami” miała na celu również wzmocnić działania nauczyciela i jako akcja przychodząca spoza szkoły dać uczniom dodatkową motywację do sięgnięcia po książkę.
W tym roku uczestnicy musieli przygotować następujące zadania:
Zadanie I- Wykorzystując znany Wam opis literacki, przygotujcie przepis kulinarny, a następnie przyrządźcie danie (jedno lub kilka). Efekty swojej pracy sfotografujcie.
Zadanie II- Zachęćcie szkolną brać do częstego odwiedzania szkolnej biblioteki.
Zadanie III- Zaprojektuj w swojej miejscowości miejsce przyjazne czytaniu.Obie drużyny z naszej szkoły CZYTELNIOMANIACY i TURBOSZÓSTAKI zgromadziły po 30 kapsli. Na 101 szkół z województwa śląskiego uplasowały się na IV MIEJSCU. Warto dodać w tym miejscu, że w sumie w II edycji konkursu wzięło udział ponad 1300 klas z przeszło 20 tysiącami uczniów z całej Polski. Uczniowie z naszej szkoły udowodnili, że potrafią zabrać głos w słusznej sprawie – w tym wypadku zachęcać innych do czytania. Ponadto potwierdzili, że metoda „niech czytający wciągnie nieczytającego i razem coś zrobią” okazała się bardzo skuteczna i atrakcyjna.
Opiekun projektu: Grażyna Janosz
Moją pasją jest taniec.Chodzę na zajęcia hip-hop do Kęt które odbywają się w poniedziałki i w środy o godzinie 16:30. Prowadzi je Dominik Matuszczak. Wystąpiliśmy już na dwóch Beskidzkich Festiwalach Tańca Nowoczesnego oraz na trzech festynach: Dni Kęt, Plaża Open w Kętach. Chętnie występujemy tam, gdzie nas zapraszają.
B3 KidsNależę także do szkolnego kółka tanecznego „Klasmix”. Mamy na nim dużo dynamicznych układów. Jeździmy także kibicować zespołowi I ligi siatkówki mężczyzn Kęczanin Kęty.
Gram też w siatkówkę, razem z innymi dziewczynami zaprezentowałyśmy się w rozgrywkach mini siatkówki Kinder+Sport.„RECHOTEK”- OPTYMISTYCZNA BAJKA O ŻABCE INNEJ NIŻ WSZYSTKIE
2 czerwca pojechaliśmy wraz z klasą Va do kina na film pt. „Rechotek”. Był to prezent z okazji Dnia Dziecka.
Film opowiada o żabie, która ma problemy emocjonalne i tak naprawdę nie wie, kim jest. Nie znosi skakania, pływania oraz wody. Postanawia wyruszyć w podróż przez amazońską dżunglą, by szukać własnego miejsca na świecie. Towarzyszy mu najlepsza przyjaciółka – latająca wiewiórka Kitka. W trakcie podróży Rechotek uwierzył, że jest zaklętym w żabę ludzkim księciem i za wszelką cenę postanawia znaleźć księżniczkę, która odczaruje go pocałunkiem. I tu zaczynają się kłopoty, no bo jak w dżungli znaleźć prawdziwą księżniczkę? W końcu jednak bohaterowie docierają do ludzkiej wioski, w której odnajdują, tak długo poszukiwaną, księżniczkę. Niestety na życie księżniczki czyha plemienny szaman, który pragnie zostać władcą wioski. I tu z pomocą przychodzi jej Rechotek wraz ze swoją przyjaciółką, Kitką. Okazuje się, że nawet niewielka żaba może dokonać wielu bohaterskich czynów. Wszystko dobrze się kończy; szaman zostaje ukarany, a księżniczka w dowód wdzięczności pocałuje Rechotka. Główny bohater co prawda nie zamienił się w człowieka i pozostał nadal żabą, ale docenił swoją wartość oraz to, jak ważne w życiu jest przyjaźń i tolerancja.
Film jest pouczający i zabawny. Bardzo mi się podobał.Joanna Iwaszko kl V b
W dniu 02.06.2015 r . klasy V pojechały do kina Helios w Bielsku –Białej na film „ Rechotek”. Wyjechaliśmy autobusem o godzinie 8:00. Na miejsce dotarliśmy około 9:00. Seans rozpoczął się o godzinie 9:30 i trwał 85 minut.
„Rechotek” to malezyjski film animowany w reżyserii Chucka Powersa. Autorem scenariusza są Chuck Powers i Amir Hafizi. Obsadę polskiej wersji językowej stworzyli:Wojciech Mecwaldowski, Tomasz Kammel, Marzena Rogalska, oraz Lidia Sadowa.
,,Rechotek” to zabawna opowieść o przygodach niezwykłej żabki, która odkrywa, że nie chce być płazem. Rechotek nie lubi skakać i nie lubi wody. Razem ze swoją przyjaciółką, latającą wiewiórką o imieniu Kitka wyrusza w niezwykłą przygodę przez amazońską dżunglę. Rechotek wierzy, że jest księciem zaklętym w żabę i tylko pocałunek prawdziwej księżniczki go odczaruje . W finale okazuje się, że Rechotek nie jest prawdziwym księciem, ponieważ upragniony pocałunek nie przemienił go w księcia. Odkrywa, że jego ukochaną jest Kitka.
Film jest pełen zabawnym sytuacji, humoru i żartów. Mogę go polecić innym kolegom. Jest wart obejrzenia.
Jakub Ring, klasa Vb
2 czerwca klasy pierwsze wybrały się na wycieczkę do Pszczyny. Plan wycieczki obejmował wizytę w Skansenie – Zagrodzie Wsi Pszczyńskiej, połączoną z warsztatami pt. „Sekrety pszczół” oraz odwiedziny w Zagrodzie Żubrów.
Po przybyciu do skansenu, uczniowie zostali przywitani przez małżeństwo pszczelarzy, którzy w ogromnej altanie przygotowali dla nich prezentację multimedialną obejmującą takie zagadnienia jak: wyjaśnienie pojęcia „pszczelarz”, „pszczoła”, „pasieka”; rodzina pszczela jako jeden wspólny organizm; zasady bezpieczeństwa w momencie spotkania z żywa pasieką lub użądlenia przez pszczołę; rodzaje produktów pszczelich, praca pszczelarza. W czasie prezentacji uczniowie mogli skosztować jak smakuje pyłek pszczeli, zobaczyli z bliska ekwipunek pszczelarza ora niektóre jego wyroby z wosku pszczelego. Po zakończeniu prezentacji dzieci zostały podzielone na dwie grupy. Jedna z nich udała się na zwiedzanie skansenu pod kątem pszczelarskim. Uczniom została pokazana przykładowa izba, w jakiej dawniej mieszkał pszczelarz oraz urządzenia jakie wykorzystywano dawniej a jakie współcześnie wykorzystuje się w pracy pszczelarskiej. Można także było z bliska przyjrzeć się ulom, oczywiście bez pszczół. Druga grupa w tym czasie mogła składać ramki pszczelarskie i zjeść drugie śniadanie. Potem grupy się wymieniły. Na koniec uczniowie podziękowali pszczelarzom za ciekawe spotkanie i ruszyli przez park pszczyński do zagrody żubrów. Tutaj, z tarasu widokowego, mogli podziwiać oczywiście żubry, które niedawno przywitały cieliczkę ważącą ok. 20 kilogramów. Dzieci miały szczęście zobaczyć małą żubrzycę, która ponoć niechętnie pokazuje się razem z mamą przybyłym gościom. Zobaczyły również z bliska inne zwierzęta, które występują w południowej części Polski takie jak: muflony, jelenie, łosie, sarny, daniele, kaczki krzyżówki, kazarki rdzawe, bernikle, gęsi łąbędzionose, łabędzie oraz pawie indyjskie, swobodnie spacerujące sobie po terenie zagrody. Dzieci zwiedziły też obiekt muzealno-edukacyjny na terenie zagrody, prze który prowadzi ścieżka edukacyjna, znajdują się tam tablice przedstawiające las jako ekosystem oraz ekspozycje prezentujące faunę i florę. Na koniec można było sobie kupić jakąś pamiątkę. Po bliskim spotkaniu z żubrem klasy wróciły sprawnie do autokaru i wróciły szczęśliwie do Porąbki.Wychowawcy klas pierwszych
Dzień mamy i taty w klasach pierwszych.
21 maja, w ramach ostatnich konsultacji w bieżącym roku szkolnym, uczniowie klasy Ia spotkali się ze swoimi rodzicami w swojej sali lekcyjnej. Na początku, uroczyście przywitali swoich bliskich. Następnie, zaśpiewali specjalne piosenki dla swojej mamy i dla swojego taty. Potem, wierszem wspólnie wyrazili jak bardzo kochają swoich rodziców. Na koniec, po zagraniu przez uczennicę Dominikę melodii „Sto lat” na flecie, odśpiewali hucznie „Dwieście lat”. Po zakończeniu części artystycznej, przyszła kolej na przygotowane przez uczniów zadania dla rodziców. Na tablicy zostały umieszczone wykonane przez uczniów portrety rodziców. Zadaniem gości było rozpoznanie który z portretów wykonało ich dziecko. Próba ta nie należała do najłatwiejszych. Następnie, uczniowie odczytywali losowo wybrane karteczki, na których, w dwóch zdaniach, dzieci napisały wcześniej co lubi mama, a co lubi tata. W tym czasie rodzice mieli zastanawiać się , która wypowiedź mogła ich dotyczyć. Ta próba też nie należała do najłatwiejszych, ponieważ niektóre wypowiedzi były bardzo podobne. Na koniec tajemnica została ujawniona. Karteczki zostały rozdane i rodzice mogli przekonać się, co ich pociecha napisała na ich temat. Dzieci, oprócz portretów z wspólnie wymyślonymi przez siebie życzeniami, obdarowały swoje mamy ręcznie wykonanymi koralami z barwionego na kolorowo makaronu, a tatusiom zawiesiły na szyjach papierowe krawaty. Spotkanie przebiegło w sympatycznej, rodzinnej, pełnej radości i śmiechu atmosferze.
wych. 1a – Iwona Niedziela
26 maja klasa I c przygotowała dla swoich mam dzień otwarty. O godzinie 8.00 uczniowie przywitali gości i zaprezentowali krótki program artystyczny składający się z piosenek dla mam i wierszyków, w których wyrazili jak ważną rolę w ich życiu pełni właśnie mama. Na koniec występu obdarowali swoje mamy laurkami. Potem przyszedł czas na słodki poczęstunek. W czasie, kiedy mamusie delektowały się ciastem, dzieci zjadły drugie śniadanko. Następnie przyszła pora na naukęi zgromadzeni goście mogli obserwować swoje pociechy w trakcie zajęć, jakie codziennie odbywają się w szkole. Miały tutaj także miejsce momenty kiedy razem z uczniami brali udział w zajęciach, lub wspólnie się z nimi bawili. Były to zajęcia zintegrowane oraz wychowanie fizyczne. W czasie przerw, mamusie razem ze swoimi pociechami spacerowały po szkole i odkrywały nieznane im dotąd zakamarki. Dzień ten był bardzo udany, pełen radości. Mamusie zobaczyły jak ich pociechy pracują na zajęciach
i przekonały się, że praca nauczyciela nie należy do najłatwiejszych.wych. 1c – Anna Stanek
Dnia 18 czerwca 2015r. klasa I b miała wyjątkowych gości, ponieważ dzieci zaprosiły do szkoły tatusiów z okazji Dnia Ojca. Po serdecznym przywitaniu gości, dzieci zaprezentowały swoje zdolności recytatorskie, wokalne i plastyczne. Uczniowie przedstawili program artystyczny, w którym recytowali wiersze, śpiewali piosenki. Następnie dzieci wręczyły wykonane przez siebie prezenty i podziękowały tatusiom za cieprliwość, wyrozumiałość i miłość. Uściskom i całusom nie było końca. Wszyscy zostali zaproszeni do wspólnego świętowania. Bardzo dziękujemy wszystkim tatusiom za przybycie i życzymy uśmiechu, pociechy z dzieci oraz samych radosnych dni.
wych. 1b – Bogusława Stańczak
W maju naszą szkołę odwiedził pan Justyn Kołek znany grzybiarz i grzyboznawca z Czernichowa. Jego wypowiedzi można często oglądać na antenach telewizyjnych i radiowych. Jest też konsultantem wielu redakcji prasowych w tematyce grzyboznawstwa i mikologii. Grzybiarstwo to pasja i sposób na życie pana Justyna, a w tej dziedzinie specjalizuje się on już od bardzo wielu lat. Prowadzi prelekcje dla dzieci, młodzieży i dorosłych aby zwiększyć świadomość tego, jak niebezpieczne może być zbieranie grzybów, których jadalności nie jesteśmy pewni.
Jak, kiedy i gdzie zbierać grzyby? Na jakie elementy wyglądu grzybów należy zwrócić uwagę aby uniknąć pomyłki i odróżnić smaczne grzyby jadalne od podobnych im grzybów trujących? Na podstawie jakich cech można rozpoznać śmiertelnie trującego grzyba? Jak uniknąć zatrucia grzybami? Z którymi grzybami trującymi lub niejadalnymi można pomylić borowika szlachetnego oraz pieprznika jadalnego?
Na te i wiele innych pytań odpowiedział podczas swojej prelekcji pan Justyn Kołek. Przekazał uczniom proste zasady jakich grzybów unikać a za jakimi się rozglądać. Uczulał, że grzyb trujący nie musi być piekący albo gorzki w smaku. Nieprawdą jest też, że jak grzyb jest nadgryziony przez ślimaka, to musi na pewno być jadalny. Akurat muchomory sromotnikowe ślimaki często nadgryzają. Im nie szkodzą, dla nas są śmiertelnie trujące. Mówił, że zatrucie szatanem (powszechnie uznawanym za bardzo niebezpiecznego grzyba) może spowodować wymioty i biegunkę. Wskazywał na fotografii naprawdę szkodliwe grzyby niszczące wątrobę, nerki, nawet serce. Starszym uczniom opowiedział także o grzybach halucynogennych, o tym, jakie spustoszenie sieją w organizmie, że zdarzyły się przypadki samobójstw po ich spożyciu.W swojej prelekcji wspomniał także o ochronie przyrody. Wyczulił dzieci i młodzież, aby nie hałasowały w lesie, nie płoszyły zwierząt, nie zadeptywały rezerwatów przyrody jak również nie zaśmiecały lasów. Mówił: „Nigdy nie rozdeptuj i nie niszcz grzybów trujących. Są one bardzo ważne dla ekosystemu lasu”.
Nasza szkoła przystąpiła do realizacji programu edukacyjnego „Bezpieczniki TAURONA. Włącz dla dobra dziecka”, opracowanego przez TAURON Dystrybucja i Fundację TAURON. Program „Bezpieczniki TAURONA. Włącz dla dobra dziecka” to kontynuacja, a zarazem rozszerzenie i ujednolicenie, dotychczasowego zaangażowania Grupy TAURON w kwestie związane z bezpiecznym używaniem energii elektrycznej. Spółki Grupy TAURON pod różnymi szyldami prowadziły takie kampanie już od lat 90. Patronat nad programem objął Minister Edukacji Narodowej. Organizatorami są spółka TAURON Dystrybucja i Fundacja TAURON.
Celem „Bezpieczników TAURONA” jest edukacja dzieci i młodzieży w zakresie bezpiecznego i racjonalnego korzystania z energii elektrycznej, urządzeń nią zasilanych, a także bezpiecznego zachowania w pobliżu infrastruktury energetycznej.29. maja gościliśmy w naszej szkole pracownika firmy Tauron – pana Kazimierza Szypułę, który przeprowadził prelekcje dla 4 grup (ponad 200 uczniów). Nasz gość w sposób fachowy i wyczerpujący udzielał odpowiedzi na zadawane przez zebranych pytania. Uczniowie wychodzili z prelekcji nie tylko z nowymi doświadczeniami i wiadomościami, ale też z małym upominkiem – książeczką, którą ufundowała TAURON Dystrybucja S.A.
Warto skorzystać z filmów edukacyjnych, plansz oraz gotowych scenariuszy zajęć umieszczonych na stronie internetowej: www.bezpiecznikitaurona.pl
W dniach 27 – 28 maja 2015r. w sali widowiskowej Domu Kultury w Porąbce odbył się XIII Gminny Przegląd Twórczości Dzieci i Młodzieży ZACHOWAJ TRZEŹWY UMYSŁ. Podczas tej dwudniowej imprezy wystąpiło ponad 400 młodych amatorów teatru, tańca i muzyki; dzieci i młodzież Gminy Porąbka. Prezentacje oceniała komisja jurorów w składzie: Maria Kubiczek, Łukasz Guzy, Aleksandra Stępień, Maciej Kamecki. Wydarzenie finansowane było ze środków Gminnego Programu Profilaktyki, którego koordynatorem jest Gabriela Grabka – Grzechynia.
Z naszej szkoły zaprezentowało się 6 grup uczniów przygotowanych przez nauczycieli.
Z piosenką „Na Majówkę” wystąpiła klasa IIIb – przygotowana przez panią Mirosławę Wawak.
„Ptasie radio” przedstawili uczniowie kl.II – przygotowani przez p. Ewę Iskierkę.
KlasMix kl. I-III – zatańczył składankę utworów disco, a KlasMix kl.III-V – zatańczył układ hip-hop.
Uczniowie kl. Vb pod kierunkiem p. Grażyny Janosz przygotowali bajkę o królu, a szkolny chórek zaśpiewał przy akompaniamencie p. Katarzyny Witkowskiej.
Drugaki z „Ptasim radiem” zajęli III miejsce. Wyróżnienie zdobyła klasa IIIb oraz starsza grupa KlasMix.
Za sceniczne osobowości jury uznało: Kingę Chwierut (teatr IIkl.), Zuzannę Kliś (taniec), Karinę Skwarczyńską (śpiew).