30 września w klasie 2a świętowaliśmy Dzień Chłopaka. Dzięki pomysłowości i kreatywności dziewczynek oraz zaangażowaniu rodziców na chłopców czekały liczne atrakcje – tor przeszkód, „salon piękności”, efektowne petardy z konfetti, własnoręcznie wykonane prezenty i słodkie niespodzianki. Był to dzień pełen radości i niespodzianek, wypełniony śmiechem oraz wspólną zabawą. To wyjątkowe święto na pewno na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczniów.
Halina Sikora
Uczniowie klas 1–3 wzięli udział w wyjątkowych zajęciach z okazji Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. Uczniowie z koła bibliotecznego zaprezentowali bajkę z podziałem na role pt. „Jak grają najlepsi”, która stała się inspiracją do rozmów o integracji osób z niepełnosprawnością w sporcie oraz o tym, jak ważna jest empatia i współpraca. Podczas zajęć bajkoterapii dzieci wykonywały ćwiczenia w parach z balonami, odkrywając, że tylko dzięki wzajemnej koordynacji i współdziałaniu można osiągnąć cel. Była to wspaniała okazja do rozwijania kompetencji społecznych, a także do wspólnej zabawy i nauki.
Pierwsze zawody w roku szkolnym 2025/2026 za nami
W dniach 22 oraz 23 września nasza szkoła wzięła udział w gminnych oraz powiatowych zawodach – Sztafetowe Drużynowe Biegi Przełajowe.
Na poziomie gminnym już po raz kolejny zaprezentowaliśmy bardzo dobrą dyspozycję
wygrywając w kategorii dzieci dziewcząt i chłopców. W kategorii młodzieży chłopcy zajęli również miejsce pierwsze a dziewczęta drugie przegrywając minimalnie z SP 1 Czaniec.
Na poziomie powiatowym musieliśmy uznać wyższość innych szkół, które prezentowały dużo wyższy poziom.
Serdeczne gratulacje i podziw dla uczestników za udział w tych nie łatwych zawodach.
W dniach 23-27 września uczniowie naszej szkoły mieli okazję przeżyć niezwykłą podróż. W godzinach popołudniowych wyruszyli autokarem do niemieckiego miasteczka Rostock. Stąd wsiedli na prom, którym przeprawili się do Gedser w Danii. Ci, którym życie nocne niestraszne, mogli obserwować pracę portu, wnętrza promu oraz rozciągające się Morze Bałtyckie. Z promu jeszcze chwilę czekała ich podróż autokarem i rozpoczęli zwiedzanie Kopenhagi. Pod opieką przewodniczki, pani Danusi, Polki zamieszkującej od dłuższego czasu Danię, zobaczyli Pomnik Małej Syrenki (Den Lille Havfrue) – słynną rzeźbę z brązu inspirowaną baśnią Hansa Christiana Andersena, która jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli miasta, stojącym przy wejściu do portu Langelinie. Z portu mogli dostrzec skrawek Szwecji, a dokładnie jej miasta Malmo. Następnie udali się pod Fontannę Gefion – przedstawiającą nordycką boginię, która według legendy orała ziemię, tworząc wyspę Zelandia. Jest to największy pomnik w Kopenhadze. Zatrzymując się dalej przy teatrze Ny Calsberg Glyptotek przeszli pieszo uliczkami stolicy Danii podziwiając zamek Christiansborg -siedzibę duńskiego parlamentu, pomnik króla Fryderyka VII, Fontannę Bociana stojącą w centrum placu Amiagrav, leżącym przy słynnym deptaku Stroget. Eksplorowanie Kopenhagi zakończyli przy słynnej Kotwicy Pamięci, pomniku wzniesionym jako hołd dla duńskich marynarzy, którzy stracili życie podczas II wojny światowej. Pomnik ten znajduje się malowniczej dzielnicy Nyhavn słynącej z kolorowych kamiennic. Po podziwianiu Kopenhagii z lądu, mieli okazję podziwiać ją z innej perspektywy udając się w 1-godzinny rejs wzdłuż portu i przyległych kanałów. Zobaczyli m.in. nowoczesną Operę czy budynek Biblioteki Królewskiej (tzw. Czarny Diament). Był też czas na pamiątki, a lubiący poznawanie nowych smaków mogli napić się pysznej gorącej czekolady i zjeść klasycznego duńskiego hot-doga. Drugi dzień pobytu w Danii pozwolił uczniom poznać nieco Roskilde, dawną stolicę. Spacer rozpoczęli od Katedry (Domkirke), gotyckiej świątyni wpisanej na listę UNESCO. Jest to miejsce pochówku niemal wszystkich duńskich monarchów od X wieku. Można było zobaczyć tutaj bogato zdobione kaplice grobowe i monumentalne nagrobki, poznając przy tym historię duńskiej monarchii. Z Katedry przeszli spacerem do położonego nad fiordem Muzeum Wikingów (Vikingeskibsmuseet), gdzie można poznać starożytną i średniowieczną kulturę żeglarską. Znajdują się tam oryginalne łodzie wikingów wydobyte z dna zatoki. Po południu odwiedzili Odense, rodzinne miastoHansa Christiana Andersena. Mieści się tutaj bajkowe muzeum poświęcone słynnemu bajkopisarzowi. Nowoczesna, multimedialna ekspozycja ukazuje życie i twórczość baśniopisarza. Można tutaj podziwiać rękopisy, ilustracje i scenografie do jego najsłynniejszych baśni, m.in. „Brzydkiego kaczątka” czy „Królowej Śniegu”. Interaktywne wystawy pozwalały wczuć się w klimat jego utworów. Trzeci dzień wycieczkowicze spędzili w całości w Legolandzie w Billund – mieście, w którym narodziła się marka LEGO. Mogli zobaczyć Miniland – makiety miast, zamków i znanych budowli świata wykonanych z milionów klocków LEGO. Dużym zainteresowaniem cieszyły się atrakcje tematyczne takie jak Adventure Land, Pirate Land czy Ninjago World. Nie zabrakło emocji na rollercoasterach i kolejkach wodnych. Był to dzień pełen radości, zabawy i integracji. Całej podróży towarzyszyła piękna, słoneczna pogoda, dzięki czemu zwiedzanie przebiegało w komfortowych warunkach. Wyjazd był niezwykle udany. Uczniowie poznając Danię połączyli naukę historii i kultury z aktywnym wypoczynkiem. Co więcej, podczas wyjazdu mieli okazję przekonać się, że język angielski to nie tylko szkolne ćwiczenia, ale przede wszystkim narzędzie otwierające drzwi do świata. Każdego dnia mierzyli się z sytuacjami, w których musieli się samodzielnie komunikować lub zapoznawać z określonymi informacjami. Dzięki temu uczyli się także odwagi i pewności siebie w realnych sytuacjach życia codziennego. Podróż sprzyjała także integracji młodzieży z różnych szkół, rozwijaniu samodzielności i umiejętności współpracy w grupie. Dziękujemy rodzicom za zaufanie jakim nas obdarzyli wysyłając z nami swoje pociechy. Jesteśmy wdzięczni organizatorom za przygotowanie tak ciekawej oferty, panom kierowcom za bezpieczną i komfortową jazdę, zaprzyjaźnionym szkołom za wspaniałe towarzystwo i wreszcie naszym uczniom za godne reprezentowanie naszej szkoły.
Opiekunowie
W minionym tygodniu uczniowie klas pierwszych uczestniczyli w wyjątkowym spotkaniu z policjantem dzielnicowym. Nasz gość zapoznał dzieci z codzienną pracą policjanta oraz omówił niezbędne elementy jego wyposażenia. Pierwszoklasiści mieli okazję z bliska zobaczyć, a nawet przymierzyć kamizelkę, czapkę oraz kajdanki.
Podczas zajęć szczególną uwagę poświęcono bezpieczeństwu na drodze. Uczniowie przypomnieli sobie zasady prawidłowego przechodzenia przez jezdnię, znaczenie najważniejszych znaków drogowych oraz sposoby bezpiecznej drogi do i ze szkoły. Policjant wyjaśnił także, jak należy się zachować w sytuacjach niebezpiecznych i kiedy korzystać z numerów alarmowych.
Spotkanie było nie tylko pouczające, ale także bardzo ciekawe i angażujące. Serdecznie dziękujemy naszemu dzielnicowemu za cierpliwość, fachowość i życzliwe podejście do dzieci. Dzięki takim wizytom nasi uczniowie uczą się, że bezpieczeństwo zależy również od ich odpowiedzialnych decyzji.
24 września 2025 roku uczniowie klas trzecich wzięli udział w wyjątkowych warsztatach pod tytułem „Kto ma owce, ten ma, co chce”. Dzień pełen atrakcji rozpoczął się wizytą w zagrodzie, gdzie dzieci miały okazję nakarmić kozy. Kontakt z uroczymi zwierzętami dostarczył im wiele radości i śmiechu.
Podczas warsztatów uczniowie poznawali fascynujący świat wełny – od jej pozyskiwania, przez kolejne etapy obróbki, aż po tradycyjne metody przędzenia, tkania i filcowania. W części praktycznej każdy uczestnik mógł wykonać własne wyroby z wełny. Dodatkowo niektórzy odwiedzili sklepik z lokalnym rękodziełem i produktami regionalnymi, gdzie mieli możliwość nabycia wyjątkowych pamiątek. Zwieńczeniem dnia pełnego wrażeń był posiłek w starodawnej chacie, podczas którego uczestnicy degustowali smaczną kiełbaskę z ogniska oraz aromatyczną herbatę z beskidzkich ziół.
Udział w warsztatach był możliwy dzięki projektowi realizowanemu w ramach zadania publicznego wspierającego gospodarstwa edukacyjne w województwie śląskim w 2025 roku. Zadanie zostało ogłoszone przez Zarząd Województwa Śląskiego, a jego realizację powierzono Stowarzyszeniu Gospodarstw Edukacyjnych Województwa Śląskiego.
Wychowawcy: Ewa Iskierka i Agnieszka Olearczyk
Dnia 13 września 2025r. odbyła się piesza wycieczka na Potrójną (883 m n.p.m.), jeden ze szczytów Beskidu Małego. Wędrówkę rozpoczęliśmy czerwonym szlakiem z Przełęczy Kocierskiej. Trasa prowadziła przez lasy i polany, miejscami była stroma, ale zapewniała piękne widoki. Na szczycie Potrójnej podziwialiśmy panoramę okolicznych pasm górskich – m.in. Beskidu Małego. W oddali majaczyły nawet Tatry. Następnie przeszliśmy do schroniska „Chatka na Potrójnej”. Tam zrobiliśmy krótki postój, zjedliśmy kanapki i odpoczęliśmy. Oczywiście, nie obyło się bez pysznych drożdżówek! Z powrotem wracaliśmy tym samym szlakiem. Na Przełęczy Kocierskiej skierowaliśmy się w stronę Porąbki – Wielka Puszcza, a stamtąd dojechaliśmy autobusem do centrum. Łącznie przeszliśmy ok. 14 kilometrów. Wycieczka była udana – pozwoliła na aktywny wypoczynek, integrację grupy oraz poznanie piękna beskidzkich krajobrazów. Brawa i podziękowania dla wszystkich, którzy wzięli udział w wędrówce!
W dniu 23 września 2025 roku klasy 7 odwiedziły Chorzowskie Planetarium oraz Egzotarium w Sosnowcu.
W czasie dwugodzinnych zajęć w Planetaium, odwiedzając wiele nowoczesnych interaktywnych stanowisk, siódmoklasiści mogli przeżyć symulowane trzęsienie ziemi, zobaczyć i usłyszeć prawdziwe błyskawice, a także być świadkiem powstawania chmur i opadów atmosferycznych. Po wejściu do specjalnych komór zwiedzający przenieśli się na chwilę w różne strefy klimatyczne, a na stanowisku z niemal dwumetrowej średnicy ekranem kulistym, mogli sprawdzić, jak z kosmosu wygląda Ziemia i inne planety Układu Słonecznego. Można było również wcielić się w rolę prezentera pogody i zobaczyć jak wygląda ta praca od strony kulis. Okazało się, że nowoczesna technologia bardzo w tym pomaga, ale wiedza geograficzna także się przydaje.
Na koniec odwiedziliśmy Egzotarium, które zachwyciło wielością gatunków zwierząt i roślin egzotycznych. W terrariach oraz aquaterrariach można było podziwiać także gady i owady. Wszystko to w towarzystwie przewodnika, który w ciekawy sposób przybliżał zadziwiający świat egzotycznej fauny i flory.
W obu miejscach uczniowie mieli szansą skorzystać z ciekawej oferty edukacyjnej, poza szkolną ławką wzbogacić swoją wiedzę, rozwinąć zainteresowania, uczyć się przez doświadczenie i działanie.
Anna Zasada-Główka