







W dniach 23-27 września uczniowie naszej szkoły mieli okazję przeżyć niezwykłą podróż. W godzinach popołudniowych wyruszyli autokarem do niemieckiego miasteczka Rostock. Stąd wsiedli na prom, którym przeprawili się do Gedser w Danii. Ci, którym życie nocne niestraszne, mogli obserwować pracę portu, wnętrza promu oraz rozciągające się Morze Bałtyckie. Z promu jeszcze chwilę czekała ich podróż autokarem i rozpoczęli zwiedzanie Kopenhagi. Pod opieką przewodniczki, pani Danusi, Polki zamieszkującej od dłuższego czasu Danię, zobaczyli Pomnik Małej Syrenki (Den Lille Havfrue) – słynną rzeźbę z brązu inspirowaną baśnią Hansa Christiana Andersena, która jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli miasta, stojącym przy wejściu do portu Langelinie. Z portu mogli dostrzec skrawek Szwecji, a dokładnie jej miasta Malmo. Następnie udali się pod Fontannę Gefion – przedstawiającą nordycką boginię, która według legendy orała ziemię, tworząc wyspę Zelandia. Jest to największy pomnik w Kopenhadze. Zatrzymując się dalej przy teatrze Ny Calsberg Glyptotek przeszli pieszo uliczkami stolicy Danii podziwiając zamek Christiansborg -siedzibę duńskiego parlamentu, pomnik króla Fryderyka VII, Fontannę Bociana stojącą w centrum placu Amiagrav, leżącym przy słynnym deptaku Stroget. Eksplorowanie Kopenhagi zakończyli przy słynnej Kotwicy Pamięci, pomniku wzniesionym jako hołd dla duńskich marynarzy, którzy stracili życie podczas II wojny światowej. Pomnik ten znajduje się malowniczej dzielnicy Nyhavn słynącej z kolorowych kamiennic. Po podziwianiu Kopenhagii z lądu, mieli okazję podziwiać ją z innej perspektywy udając się w 1-godzinny rejs wzdłuż portu i przyległych kanałów. Zobaczyli m.in. nowoczesną Operę czy budynek Biblioteki Królewskiej (tzw. Czarny Diament). Był też czas na pamiątki, a lubiący poznawanie nowych smaków mogli napić się pysznej gorącej czekolady i zjeść klasycznego duńskiego hot-doga. Drugi dzień pobytu w Danii pozwolił uczniom poznać nieco Roskilde, dawną stolicę. Spacer rozpoczęli od Katedry (Domkirke), gotyckiej świątyni wpisanej na listę UNESCO. Jest to miejsce pochówku niemal wszystkich duńskich monarchów od X wieku. Można było zobaczyć tutaj bogato zdobione kaplice grobowe i monumentalne nagrobki, poznając przy tym historię duńskiej monarchii. Z Katedry przeszli spacerem do położonego nad fiordem Muzeum Wikingów (Vikingeskibsmuseet), gdzie można poznać starożytną i średniowieczną kulturę żeglarską. Znajdują się tam oryginalne łodzie wikingów wydobyte z dna zatoki. Po południu odwiedzili Odense, rodzinne miastoHansa Christiana Andersena. Mieści się tutaj bajkowe muzeum poświęcone słynnemu bajkopisarzowi. Nowoczesna, multimedialna ekspozycja ukazuje życie i twórczość baśniopisarza. Można tutaj podziwiać rękopisy, ilustracje i scenografie do jego najsłynniejszych baśni, m.in. „Brzydkiego kaczątka” czy „Królowej Śniegu”. Interaktywne wystawy pozwalały wczuć się w klimat jego utworów. Trzeci dzień wycieczkowicze spędzili w całości w Legolandzie w Billund – mieście, w którym narodziła się marka LEGO. Mogli zobaczyć Miniland – makiety miast, zamków i znanych budowli świata wykonanych z milionów klocków LEGO. Dużym zainteresowaniem cieszyły się atrakcje tematyczne takie jak Adventure Land, Pirate Land czy Ninjago World. Nie zabrakło emocji na rollercoasterach i kolejkach wodnych. Był to dzień pełen radości, zabawy i integracji. Całej podróży towarzyszyła piękna, słoneczna pogoda, dzięki czemu zwiedzanie przebiegało w komfortowych warunkach. Wyjazd był niezwykle udany. Uczniowie poznając Danię połączyli naukę historii i kultury z aktywnym wypoczynkiem. Co więcej, podczas wyjazdu mieli okazję przekonać się, że język angielski to nie tylko szkolne ćwiczenia, ale przede wszystkim narzędzie otwierające drzwi do świata. Każdego dnia mierzyli się z sytuacjami, w których musieli się samodzielnie komunikować lub zapoznawać z określonymi informacjami. Dzięki temu uczyli się także odwagi i pewności siebie w realnych sytuacjach życia codziennego. Podróż sprzyjała także integracji młodzieży z różnych szkół, rozwijaniu samodzielności i umiejętności współpracy w grupie. Dziękujemy rodzicom za zaufanie jakim nas obdarzyli wysyłając z nami swoje pociechy. Jesteśmy wdzięczni organizatorom za przygotowanie tak ciekawej oferty, panom kierowcom za bezpieczną i komfortową jazdę, zaprzyjaźnionym szkołom za wspaniałe towarzystwo i wreszcie naszym uczniom za godne reprezentowanie naszej szkoły.
Opiekunowie