#CODEWEEK 2019 - zajęcia z matą edukacyjną

Data wpisu: .

W ramach akcji CodeWeek 2019 w poniedziałek 7 października uczniowie klasy drugiej kodowali przy użyciu maty edukacyjnej. Uczniowie pracowali z wielkim zaangażowaniem. Zajęcia obejmowały:

1. Kodowanie numerów telefonów alarmowych.

Nauczyciel miał przygotowane tekturowe kwadraty, na których zapisane były pojedyncze cyfry tworzące, po ułożeniu numery telefonów alarmowych(pogotowie, policja, straż i uniwersalny numer ratunkowy). Nauczyciel każdemu dziecku podawał karton z cyfrą oraz współrzędne znajdujące się na macie, które posłużą do ułożenia wybranego numeru. Dzieci dowiadywały się, że jest jeszcze jeden uniwersalny numer, pod którym można uzyskać pomoc, niezależnie od rodzaju trudnej sytuacji. Nauczyciel przeprowadził rozmowę z dziećmi na temat poszczególnych numerów alarmowych.

2.Uśmiechnij się.

W kalendarzu jest wiele świąt, o których warto pamiętać. Jeden z nich jest wyjątkowo pogodny, to międzynarodowy dzień uśmiechu. Warto w tym dniu przypomnieć, że uśmiech jest dobry na wszystko i zawsze znajdzie się powód, żeby zawitał na naszej twarzy. Nauczyciel rozłożył matę do kodowania. Położył na dole maty smutną buzię, a u góry maty wesołą buzię. Następnie jedno dziecko z grupy, wcieliło się w robota sterowanego przez inne dzieci. Zadanie polegało na stworzeniu kodu – instrukcji ustnej (start, stop, strzałki kierunkowe), który zmieni smutną minę w uśmiech (dotrze od smutnej buzi do wesołej) mijając po drodze rzeczy, które pozytywnie wpływają na nasz nastrój. Dzieci kierowały wybraną osobą, w taki sposób, żeby dotarła do uśmiechu, zbierając po drodze te grafiki, które przedstawiają rzeczy poprawiające humor. Sterując robotem dzieci musiały pamiętać o tym, żeby używać komend np.: dwa kroki w prawo, trzy kroki w lewo, jeden krok do przodu.

3.Wędrówka z przeszkodami.

Na macie porozkładano kwadratowe plansze, które oznaczały przeszkody. Zadaniem dzieci było opracowanie trasy, która polega na dotarciu z miejsca startu na miejsce mety omijając przeszkody. Trasę przejścia dzieci kodowały na kartkach za pomocą strzałek, oznaczających kroki (np. Dwa kroki do przodu, cztery kroki w lewo). Po zakodowaniu każdy sprawdzał trasę przejścia na macie na podstawie swojego planu, który czyta nauczyciel.

4. Lustrzane odbicie – zgadnij co to.

Mata została podzielona przez nauczyciela na dwie części za pomocą osi symetrii. Na jednej części dzieci układały z kolorowych kwadratowych plansz połowę wzoru, który ma powstać za pomocą kodów podawanych przez nauczyciela. Kiedy już powstał zakodowany wzór na połowie maty, zadaniem dzieci było ułożenie lustrzanego odbicia powstałego wzoru. Po zakończeniu zadania ukazał się obraz uroczego kurczaczka. Nauczyciel ocenia zgodność i poprawność wykonanego obrazu z oryginałem.

Koordynator akcji: Grażyna Sadlik

Chrońmy dzieci przed używaniem e-papierosów

Data wpisu: .

Od 2011 roku aż sześciokrotnie wzrosła liczba polskich uczniów, którzy próbowali e-papierosa. Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy, tak samo jak tradycyjne papierosy, uzależniają i wpływają negatywnie na zdrowie.
E-papierosy oraz tytoń podgrzewany postrzegane są jako mniej szkodliwe, dlatego młodym ludziom wydają się one szczególnie atrakcyjne. Pozwalają one ukryć młodzieży nawyk palenia. Tym samym eliminują istotny czynnik chroniący ją przed sięganiem po papierosy, jakim jest strach przed wykryciem nałogu przez rodziców. Dlatego też w łatwy sposób otwierają furtkę do palenia papierosów w przyszłości.

Co zrobić, aby uchronić dzieci przed używaniem e-papierosów?

  • Daj dobry przykład. Jeśli palisz, nigdy nie jest za późno na rzucenie palenia.
  • Porozmawiaj ze swoim dzieckiem lub nastolatkiem o tym, dlaczego e-papierosy są dla nich szkodliwe. Nigdy nie jest za późno na pierwszy krok.
  • Poinformuj dziecko, jaki jest twój stosunek do wszystkich wyrobów tytoniowych. Wyraź zdecydowany sprzeciw dla stosowania takich produktów. Uzasadniaj, dlaczego nie są one bezpieczne.
  • Porozmawiaj z nauczycielami na temat egzekwowania zakazu palenia tytoniu na terenie szkoły oraz szkolnego programu zapobiegania paleniu tytoniu.                             

Czytaj więcej TUTAJ

XVIII Powiatowy Jesienny Rajd „Brązowego Liścia” 2019

Data wpisu: .

W sobotę 5 października po raz kolejny wzięliśmy udział w Powiatowym Rajdzie. Niestety od rana padało i było zimno. Nie przestraszyło nas to i wraz z rodzicami dzielnie stawiliśmy się na miejsce zbiórki. Tegoroczna trasa wiodła z Porąbki – Wielkiej Puszczy przez Przełęcz Isepnicką , Kiczerę i Micherdówkę.
Wędrowaliśmy ponad 3 godziny. Podziwialiśmy otaczający nas krajobraz. Niektórzy z nas zbierali grzyby, których w tym roku było mnóstwo. W końcu dotarliśmy na stadion LKS Zapora, gdzie wyznaczona była trasa rajdu. Po zjedzeniu smacznej grochówki aktywnie braliśmy udział we wszystkich konkurencjach, prezentacjach wokalnych, rzucie ziemniakiem i rzucie do bramki hokejowej.
Mimo niesprzyjającej aury, nikt nie narzekał, humor dopisywał, a wszystkie niedogodności  tworzyły atmosferę przygody i wyzwania.

Dziękujemy naszym rodzicom i opiekunom za towarzyszenie w tej wędrówce!

Koordynator rajdu: Małgorzata Capiak