Dzień Języka Ojczystego

Data wpisu: .

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego. Obchody święta zwracają uwagę na potrzebę troski o język ojczysty, jego promocję, ochronę różnorodności językowej jako źródła dziedzictwa kulturowego. Podstawowym przesłaniem Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest zwiększanie świadomości znaczenia języka i kultury, budowanie porozumienia ponad podziałami, pokoju oraz dbałości o wspólne działania oparte na zrozumieniu, tolerancji i dialogu.

W dniu 21. lutego obchodzony jest Dzień Języka Ojczystego, z tej okazji nauczyciele poloniści postanowili przygotować działania dla uczniów, które skupią ich uwagę na języku polskim.

Ten wyjątkowy dzień stał się okazją do podsumowania działań innowacji pedagogicznej „Nie takie straszne te lektury” i pokazania jej efektów z I semestru tego roku szkolnego. Innowacja ta realizowana jest w klasach 7 przez Annę Zasadę – Główkę i ma na celu przełamać niechęć do lektur szkolnych, pokazać je w bardziej przystępnej i bliskiej uczniom formie, angażując do tego także nowoczesne technologie.

Działania uczniów zostały zebrane w formie padletu, w którym można wysłuchać opinii o „Quo vadis” pochodzących od nauczycieli, rodziców i uczniów w ciekawie sfilmowanym wywiadzie, interesującą formą są prezentacje z kartami bohaterów „Syzyfowych prac”, postaciami „Opowieści z Narnii” i „Chłopców z Placu Broni”( te ostatnie przygotowane przez czwarto i piątoklasistów). Ciekawostką mogą być kreatywne i pełne humoru memy inspirowane „Zemstą” Aleksandra Fredry oraz rysunkowe „stop klatki”, które służyły uczniom do utrwalania przebiegu akcji w komedii, a następnie zostały zmontowane w krótki filmik.

W padlecie znalazło się także rozwiązanie szkolnego konkursu na nowe słowo, mogące nazwać zjawisko, w którym funkcjonuje społeczność szkolna od dłuższego czasu, czyli „zdalne nauczanie”. Pomysł na konkurs zrodził się podczas zajęć z języka polskiego w klasach 7, poświęconych właśnie neologizmom. W zdalnym głosowaniu, w którym udział mogli wziąć uczniowie i nauczyciele naszej szkoły, zwyciężyło TEAMSOWANIE, autorstwa Julki Witkowskiej z klasy 7b.

O atrakcyjność Dnia Języka Ojczystego zadbały także panie Grażyna Janosz i Klaudia Koczur, wykorzystując potencjał genial.ly, przygotowały językowe quizy i gry planszowe, które uświetniły lekcje języka polskiego w tym dniu.

 

Nauczyciele języka polskiego: Anna Zasada-Główka, Grażyna Janosz, Klaudia Koczur

Padlet poświęcony jest efektom pracy z lekturami szkolnymi uczniów klas 7,5,4. Znajdują się tam prezentacje i filmiki z efektami ich działań. Jest tam także zamieszczony wynik konkursu na neologizm.

padlet

gra1

  

gra2

  

gra3