CodeWeek 2019

Data wpisu: .

W ramach akcji CodeWeek 2019 w poniedziałek 7 października uczniowie klasy drugiej kodowali przy użyciu maty edukacyjnej. Uczniowie pracowali z wielkim zaangażowaniem. Zajęcia obejmowały:

1. Kodowanie numerów telefonów alarmowych.

Nauczyciel miał przygotowane tekturowe kwadraty, na których zapisane były pojedyncze cyfry tworzące, po ułożeniu numery telefonów alarmowych(pogotowie, policja, straż i uniwersalny numer ratunkowy). Nauczyciel każdemu dziecku podawał karton z cyfrą oraz współrzędne znajdujące się na macie, które posłużą do ułożenia wybranego numeru. Dzieci dowiadywały się, że jest jeszcze jeden uniwersalny numer, pod którym można uzyskać pomoc, niezależnie od rodzaju trudnej sytuacji. Nauczyciel przeprowadził rozmowę z dziećmi na temat poszczególnych numerów alarmowych.

2.Uśmiechnij się.

W kalendarzu jest wiele świąt, o których warto pamiętać. Jeden z nich jest wyjątkowo pogodny, to międzynarodowy dzień uśmiechu. Warto w tym dniu przypomnieć, że uśmiech jest dobry na wszystko i zawsze znajdzie się powód, żeby zawitał na naszej twarzy. Nauczyciel rozłożył matę do kodowania. Położył na dole maty smutną buzię, a u góry maty wesołą buzię. Następnie jedno dziecko z grupy, wcieliło się w robota sterowanego przez inne dzieci. Zadanie polegało na stworzeniu kodu – instrukcji ustnej (start, stop, strzałki kierunkowe), który zmieni smutną minę w uśmiech (dotrze od smutnej buzi do wesołej) mijając po drodze rzeczy, które pozytywnie wpływają na nasz nastrój. Dzieci kierowały wybraną osobą, w taki sposób, żeby dotarła do uśmiechu, zbierając po drodze te grafiki, które przedstawiają rzeczy poprawiające humor. Sterując robotem dzieci musiały pamiętać o tym, żeby używać komend np.: dwa kroki w prawo, trzy kroki w lewo, jeden krok do przodu.

3.Wędrówka z przeszkodami.

Na macie porozkładano kwadratowe plansze, które oznaczały przeszkody. Zadaniem dzieci było opracowanie trasy, która polega na dotarciu z miejsca startu na miejsce mety omijając przeszkody. Trasę przejścia dzieci kodowały na kartkach za pomocą strzałek, oznaczających kroki (np. Dwa kroki do przodu, cztery kroki w lewo). Po zakodowaniu każdy sprawdzał trasę przejścia na macie na podstawie swojego planu, który czyta nauczyciel.

4. Lustrzane odbicie – zgadnij co to.

Mata została podzielona przez nauczyciela na dwie części za pomocą osi symetrii. Na jednej części dzieci układały z kolorowych kwadratowych plansz połowę wzoru, który ma powstać za pomocą kodów podawanych przez nauczyciela. Kiedy już powstał zakodowany wzór na połowie maty, zadaniem dzieci było ułożenie lustrzanego odbicia powstałego wzoru. Po zakończeniu zadania ukazał się obraz uroczego kurczaczka. Nauczyciel ocenia zgodność i poprawność wykonanego obrazu z oryginałem.

 

W ramach #CodeWeek 2019 na zajęciach kółka informatycznego piątoklasiści tworzyli proste programy w Scratchu. Język Scratch jest dość łatwy w użyciu, pełen zabawy i wciągający dlatego uczniowie chętnie tworzyli swoje prace. W trakcie zabawy z programem uczniowie uczą się kreatywnego rozwiązywania problemów, logicznego myślenia, umiejętności wyobrażania tworzonej gry czyli umiejętności potrzebnych w każdym wieku. Pod koniec zajęć uczniowie odwiedzili stronę koduj.gov.pl, a na niej gry i zabawy w strefie dziecka. Każdy znalazł coś ciekawego dla siebie.

W ramach #CodeWeek 2019 we wtorek i środę uczniowie naszej szkoły mogli spróbować swoich sił w rozgrywkach gier planszowych. Starsi zmagali się w bibliotece z warcabami, a czwartoklasiści z chińczykiem i wygibajtusem. Młodsi uczniowie na zajęciach świetlicowych walczyli w gry papierowe: statki oraz kółko krzyżyk. Wszystkie gry wymagały logicznego myślenia i dobierania odpowiedniej strategii. Po uśmiechniętych minach uczestników można było sądzić, że gry sprawiały im wiele frajdy.

Kolejnym wydarzeniem w ramach tygodnia kodowania  były zajęcia z klockami Lego WeDo 2.0. W ich trakcie budowaliśmy roboty. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością w trakcie pracy. Następnie przy użyciu tabletów programowali roboty tak, aby można było nimi sterować. Jeżdżące roboty rozegrały również wyścig, który pierwszy dojedzie do mety. Wygrał robot zbudowany przez Konrada Kosa, Tomka Lacha i AronaSmytha. Gratulujemy!!!

11 października na zajęciach świetlicowych uczniowie również kodowali. Jedna grupa z dużym zaangażowaniem pracowała z matą edukacyjną wykonując kody podawane przez nauczyciela. Druga grupa skupiła się na programowaniu robotów. W pierwszej kolejności trzeba było samemu zbudować pojazd z klocków Lego WeDo 2, a następnie odpowiednio zaprogramować go na tablecie, tak aby można było nim sterować. Uczniowie bez problemu poradzili sobie z tym zadaniem.Brawo.

Koordynator akcji: Grażyna Sadlik